0
Skrivet den 25 februari, 2014 av Erika Staffas i Nyheter
 
 

Arla ökar med 60% i Kina

Arla ökar

Kinesisk mjölk skiljer sig från svensk – eller?

I förra onsdagen presenterades Arlas årsresultat för 2013 som ”den högsta intjäningen någonsin och en stärkt balansräkning” i ett pressmeddelande på Arlas hemsida. Anledningen? ”En starkare europeisk verksamhet och en betydande ökning på Arlas tillväxtmarknader utanför EU – Ryssland, Afrika, Mellanöstern och Kina.” I Kina har Arla till och med lyckats öka hela 60 % med sin försäljning.

Siffrorna kan tyckas vara förbryllande höga då kineserna varit ökända för att dricka väldigt begränsat med mjölk. Det beror på flera anledningar – bland annat att det inte finns en tradition av att dricka mjölk på samma sätt som vi gör här. Innan Kina öppnades upp betraktades mjölkprodukter t.ex. som en lyxprodukt och var mycket svårt att få tag i. Uppgifter har visat att en ”normal” årsförbrukning av mjölkprodukter ligger på ca 100 kilo om året, medan 6 kg för kineser. Samma undersökning visar också att 80% av de kinesiska familjerna inte dricker mjölk regelbundet och att 20 % aldrig har testat mjölk.

Att det inte finns en mjölktradition innebär också att många kineser har en laktosallergi, vilket också bör räknas till att mjölkdrickandet är lågt. I en artikel från Foodmatters, läser jag hur 30 % av de kinesiska barnen och 92.3% procent av kinesiska vuxna led av någon slags laktos problematik. Medan det i Sverige enbart finns ca 4 % som lider av samma problematik.

Under senare år kan man utläsa en tydlig satsning från statens sida att få kineserna att dricka mer mjölk. Inte bara genom reklam sponsrad av staten som här bredvid med friidrottande Liu Xiang, eller Wen JiaBaos spännande uttalande ”I have a dream to provide every Chinese, especially children, sufficient milk each day” utan även genom att försöka hålla mjölkpriserna under kontroll och sänkta skatter och billiga lån till mjölkfarmare i Kina. 

Det finns ytterligare en viktig aspekt att komma ihåg när man talar om den här utvecklingen. Det är att när man talar om mjölkprodukter får hålla i åtanke att det inte enbart gäller de mjölkprodukter som vi är vana vid utan även mjölkpulver och andra varor till mejeriindustrin. Och det är just på dessa områden man ser en tydlig ökning i Kina. Framför allt försäljningen av importerat mjölkpulver har ökat sedan den stora skandalen 2008 när flera inhemska företag blev påkomna med att ha Melamin i mjölkpulvret. Man räknar med att ca 300 000 barn blev sjuka och 6 spädbarn dog. Gör man t.ex. en snabb sökning på Taobao med sökordet ”ARLA” så är det just 26 sidor fyllda av mjölkpulver som dyker upp.

Försäljningsökningen koncernekonomidirektör i Arla, Fredrik Lotz, beror ökningen framför allt på att en växande efterfrågan hos en växande medelklass, och då hävdar jag, är parallellen inte svår att dra. ”Konsumenterna vill ha säkra livsmedel med hög kvalitet och är beredda att betala extra för det”, avslutar Fredrik Lotz i årsrapporten från ARLA.

Ps. Appropå att dricka mjölk i Kina – kommer ni ihåg ”Agentur säljer bröstmjölk till vuxna”? 

Läs vidare:
2008 Chinese milk scandal (via Wikipedia)
Arla växer med 60 procent i Kina (via www.epochtimes.se, 2014-02-20)
Global tillväxt lyfter Arlas årsresultat (via nyheter.arla.se, 2014-02-19)
The Consumption of Milk in China (via www.lookchem.com)
China drinks its milk (via bbc.co.uk, 2007-08-07)
Dairy Intolerance in China (via www.foodsmatter.com)
Swedes Love Their Milk… and China is Allergic (via visualnews.com, 2011-11-15)
Can’t stomach milk? Try yogurt, tofu, green veggies (via china.org.cn, 2008-05-14)
MILK GOT YOU! (via theworldofchinese.com, 2013-03-03)
China’s Growing Thirst for Milk Hits Global Market (via npr.org, 2008-04-19)


Erika Staffas

 
Erika är bosatt i Lund där hon i januari 2017 tar ut en dubbelkandidat i kinesiska och pol. kand. Erika har bott i Beijing, Kunming och Qingdao och började läsa kinesiska redan 2007.