0
Skrivet den 28 februari, 2015 av Klara Magnusson i Nyheter
 
 

Arla ökar sin närvaro i Asien

arla

 Vi har tidigare skrivit om Arlas närvaro på den kinesiska marknaden bland annat i denna artikel där Arla påvisar en försäljningsökning. Nu kan man läsa på Jordbruksaktuellt att Arla förväntar sig inom fem år en omsättning på över en miljard Euro på den Asiatiska marknaden. Genom att slå ihop den kinesiska marknaden och Sydostasien skapar Arla en ny enhet som numera kallas Business Unit Asia som skall fokusera på hela Asien.

 

Idag ser Arla Kina som en strategisk tillväxtmarknad medan Sydostasien är en marknad med stor potential att bli en tillväxtmarknad för mjölkprodukter.

I Kina har traditionen att dricka mjölk inte funnits tidigare men med tiden börjar delar av Kina, särskilt den yngre generationen, anamma flertalet västerländska traditioner och matvanor. Mjölk har tidigare ansetts som en lyxprodukt och svårt att få tag på, men idag finns mjölk att köpa på de flesta välsorterade mataffärer i Kina.

Dock noterade jag när jag själv bodde i Kina att förpackningarna var avsevärt mycket mindre och såg annorlunda ut. Vanligt var att mjölken låg förpackad i små plastpåsar med en volym på ca 200 ml, något som vi här hemma i Sverige inte är vana vid.

 

418650770_c4921c1103_o

 


Klara Magnusson

 
Klaras första kontakt med Kina var redan på tidigt 00-tal då hon åkte till stora landet i öst för att turista och shoppa med sin mor. Det var då som Klaras fascination för Kina började och har bara blivit större och större ju mer hon har fått lära känna landet. Under 2010/2011 bestämde sig Klara för att studerade i Beijing som en del av sin masterexamen men har även turistat runt i landet ett flertal gånger sedan sitt första besök. Klara är vår träningsälskade Göteborska som har en förkärlek för Kinas mat och kulturhistoria. Hon kommer även avslöja kinesiska egenheter, underligheten och en och annan hemlighet.