0
Skrivet den 16 januari, 2015 av Erika Staffas i Blogg
 
 

Bo, arbeta, leva och göra affärer i Kina – Aron Fredriksson

Det är återigen dags för Motkinas artikelserie Bo, arbeta, leva och göra affärer i Kina. Under seriens gång har ni fått lära känna ett antal personer som på något sätt har kontakt med Kina. Den här veckan har vi kollat läget med Aron Fredriksson, på plats i Shanghai där han har startat det första skandinaviska shoowroomet och just nu håller på att sätta svenskt mode på kartan. Dessutom bjuder Aron på trendspaning och avslöjar vad vi kan förvänta oss att se på gatorna i i Shanghai i vår.

aron fredriksson

Hej Aron, Hur hamnade du i Shanghai?
Det finns nog flera anledningar till att jag hamnade i Shanghai men om Sigmund Freud skulle få nöjet att göra en psykoanalys av mitt karriärsval, så tror jag att det har mycket att göra med mitt första besök i Kina under mitten av 90-talet. Under denna period arbetade min pappa som frilansande fotograf för flera svenska tidskrifter och 1995, när jag var 9 år gammal, fick jag nöjet att följa med på en av hans resor till Peking. Min pappas svenska journalistkollega hade studerat kinesiska och kinesernas reaktioner när en denne svensk intervjuade dem på deras modersmål etsade sig fast i mitt minne. Förmodligen var det där och då som jag tog jag ett omedvetet beslut att någon gång också lära mig detta språk och ganska precis 10 år senare, år 2005, började jag själv studera Kinesiska vid Stockholms Universitet. Efter tre terminer i Stockholm insåg jag dock att om jag verkligen skulle kunna lära mig språket på riktigt var jag tvungen att ta mig till Kina, sagt och gjort så köpte jag och en enkelbiljett till Shanghai och sedan dess har jag blivit kvar här.

Vad har du läst och jobbat med tidigare?
Efter mina kinesiskastudier vid Stockholms universitet erhöll jag ett stipendium från kinesiska staten för ett års språkstudier vid Fudan University i Shanghai. Utöver detta har jag även studerat företagsekonomi vid Uppsala universitet samt ytterligare fristående kurser i filosofi och ekonomi.

aron fredrikssonHur kom ÅÄÖ Brands till världen och vad gör ni?
För att göra en lång historia kort så började det hela med att jag tog det svenska modekonceptet T-Shirt Store till Kina år 2010. Jag satte upp en butik i Shanghai och utöver att sälja t-shirts tog jag även in och sålde externa varumärken som Cheap Monday och Urbanears. Efter att ha breddat butiksutbudet med externa varumärken, så började andra butiksägare från Shanghai komma till mig och fråga mig var de kunde köpa in dessa varumärken till sina butiker. Samtidigt slog det mig att bortsett från H&M så fanns det ju knappt några svenska varumärken som jobbade aktivt i Kina, och därför kändes det logiskt att sätta upp Kinas första Skandinaviska showroom med fokus på att erbjuda kinesiska återförsäljare svenskt mode.

Från att ha börjat i ett kontor om ca 12 kvadratmeter i en lägenhet i French Concessions, har vi nu ett showroom på 500 kvadratmeter i centrala Shanghai. Vi har direktkontakt med de mest etablerade modeinköparna i Kina och några av de svenska märkena som vi representerar omfattar Cheap Monday, Whyred, Elvine och 5Preview.

Hur stark upplever du Sveriges närvaro i modesfären i Shanghai?
Jag upplever att det finns en starkt växande efterfrågan på Svenska varumärken i Shanghai och Kina även om Sveriges närvaro i ”modesfären” fortfarande är förhållandevis blygsam. Tyvärr finns det flertalet exempel på svenska varumärken som inte riktigt har haft kapaciteten eller kompetensen för att lyckas i Asien. Samtidigt är det viktigt att som svenskt varumärke vara realistisk vid en eventuell expansion till Kina, man bör t.ex. fråga sig själv som varumärke om man verkligen kommer med något unikt. Varför skulle kinesiska kunder föredra ett skandinaviskt modevarumärke som är okänt, inte konkurrerar prismässigt eller har dålig passform? Anpassningsförmågan är otroligt viktig för att lyckas här, och detta innebär ofta stora utmaningar för många varumärken.

Vilka skillnader skulle du säga är typiska för svenskt och kinesiskt mode?
Det finns en tydlig analogi i svenskt mode som allt som oftast utgår från ”dog-whistle-fashion” med fokus på nerskalad enkelhet och minimalism medan exponerade loggor eller uppenbara varumärkeskopplingar är tabu. Detta står helt i kontrast till det kinesiska symbolmodet som präglas starkt av kinesiska konsumenters behov av att exponera och stoltsera med varumärkessymboler. Som en konsekvens av detta blir konkurrenssituationen väldigt tuff för många okända varumärken i segmentet mid-end fashion där istället paketering, marknadsföring och story-telling blir avgörande för att kunna lyckas vinna de kinesiska kundernas hjärtan. Tyvärr besitter inte alla varumärken denna kompetens.

aron fredriksson

Vilka trender kommer vi att se i Shanghai i vår?
Våren 2015 kommer vi se en fortsatt ökad trend inom Boy London-modet i Kina, mycket svart och vitt, kors, trianglar och fetstilta logos. Oversized-modet kommer dippa lite och vi kommer förmodligen se en trend mot mer plain fits.

Kan du ge tre jobbtips på hur en hamnar på ett företag inom mode i Shanghai?
1. Lär dig kinesiska från grunden, inga kvällskurser eller egenstudier
2. Var målinriktad
3. Ansök om att få göra ett internship på ett modebolag och jobba dig uppåt

Vad är det viktigaste du har lärt dig sedan du flyttade till Kina?
Förvänta dig inte att morgondagen blir som gårdagen

Hur ser en typisk dag ut för dig idag?
Den typiska dagen i Kina varierar väldigt mycket, mina främsta arbetsuppgifter handlar om att utbilda våra kinesiska kunder i hur modedistribution fungerar, då det är ett helt nytt affärssegment i Kina. I övrigt lägger jag mycket tid på att få mina medarbetare att prestera så bra som möjligt.

Saknar du Sverige någonting?
Självklart, efter 8 år i Kina så har jag faktiskt fortfarande ett stort sug efter både svenska mejeriprodukter och SVT. Som tur var så besöker jag Sverige regelbundet genom arbetet och i möten med de varumärken som vi arbetar med. Hur länge jag blir kvar i Shanghai får framtiden utvisa men min målsättning är att fortsätta sätta skandinaviskt mode på den kinesiska kartan ett tag framöver.

Det var allt från den här gången! Är du vår nästa person i ”Bo, arbeta, leva och göra affärer i Kina”, eller vill du tipsa om någon som vi borde höra av oss till? Maila oss på info@Motkina.se.


Erika Staffas

 
Erika är bosatt i Lund där hon i januari 2017 tar ut en dubbelkandidat i kinesiska och pol. kand. Erika har bott i Beijing, Kunming och Qingdao och började läsa kinesiska redan 2007.