1
Skrivet den 10 september, 2014 av Klara Magnusson i Blogg
 
 

Blir XC90 en succé i Kina?


Det numera Kina-ägda Volvo Cars som köptes upp av Geely Holding 2010 har just släppt nya XC90 som man hoppas skall bli en framgångssaga både i USA och i Kina. De allra första bilarna, närmare bestämt 1927 stycken, såldes endast på nätet och är utrustade till max. På 47 timmar sålde bilen helt slut och de flesta var bokade redan efter en timma.

Varje bil har ett nummer inristat. Numret får köparen själv välja, men högsta är 1927 då Volvo grundades. Som vi tidigare skrivit om finns det lycko-nummer i Kina. Senast skrev Jessica om numret åtta, det kan du läsa mer om här. Men nu återstår frågan, vilket nummer tror du var det mest attraktiva i Kina? Vilket nummer skulle du själv välja?

Kina har nu blivit Volvo Cars största marknad och augustis siffror visar att försäljningen i Kina har ökat med 42,5 procent. Hur bra XC90 går i Kina – det återstår att se. Men det jag mest är nyfiken på är vem som fick nummer 888.


Klara Magnusson

 
Klaras första kontakt med Kina var redan på tidigt 00-tal då hon åkte till stora landet i öst för att turista och shoppa med sin mor. Det var då som Klaras fascination för Kina började och har bara blivit större och större ju mer hon har fått lära känna landet. Under 2010/2011 bestämde sig Klara för att studerade i Beijing som en del av sin masterexamen men har även turistat runt i landet ett flertal gånger sedan sitt första besök. Klara är vår träningsälskade Göteborska som har en förkärlek för Kinas mat och kulturhistoria. Hon kommer även avslöja kinesiska egenheter, underligheten och en och annan hemlighet.