0
Skrivet den 14 november, 2013 av vflnyheter i Nyheter
 
 

Bloomberg anklagas för självcensur i sin Kinabevakning

Veckans nyhet i Kina (förutom tredje plenumet då) har varit självcensurskandalen som briserat hos nyhetsgiganten Bloomberg, efter att ett par reportrar läckt att de blivit tillsagda av chefredaktören att lägga ner en story om kopplingar mellan Kinas rikaste och partitoppen – då denna story ska ha varit för känslig och kunnat skapa stora problem för Bloomberg i Kina med visum, licenser och annat.

När inte chefredaktören har tid att rycka in och stoppa publiceringar så finns det enligt NYT också en särskild kod (204) inom Bloomberg som kan appliceras i redigeringsprocessen för att hindra att artikeln når Fastlandskina.

Den utmärkta bloggen ChinaFile har en öppen diskussion om skandalen med bland annat John Garnaut, Sidney Rittenberg och Jeremy Goldkorn som är mycket läsvärd.

Denna nyhet är publicerad i samarbete med nättidningen Världens Folkrikaste Land, VFL. För daglig nyhetsuppdatering om Kina, besök www.vflnyheter.se


vflnyheter