1
Skrivet den 7 oktober, 2013 av Erika Staffas i Nyheter
 
 

Kinesiska pojkar skickas till bootcamp – Bli mer manliga!

kinesiska pojkarHar Kinas enbarnspolitik gjort föräldrarna för överbeskyddande – till den grad att deras pojkar blir bortskämda, inte kan ta hand om sig själva och rätt fjolliga? Ja, det här är alltså en av anledningarna till att bland annat grundskolan Qinglinglu i Zhengzhou, Henan, har startat ett nytt initiativ ”Looking for a real man” som uppmuntrar sina pojkstudenter till att svära och bete sig som ”riktiga män.” 

Att uppmuntra pojkar till att bli mer manliga redan i tidig ålder är en utveckling som under de senaste åren har fått hög fokus. Xinhua rapporterade tidigare i år från Chinese People’s Consulative Conference där Zhao Hao, en av de ansvariga för konferensen, förklarade utvecklingen med att

Preschool children go through an imitation stage, and outside influence is very important so there is a need for a masculine side to education to help them cultivate a well-rounded character.

I somras rapporterade Xinhua om Zhang county i Guangxi där manliga studenter rekryterades för att bli manliga förebilder på dagis. Zhang county erbjöd studenterna två år gratis boende samt antagningsavgift på lärarutbildiningen i gentjänst mot att de, efter examen, skall jobba på förskolorna i Guangxi i åtminstone i 6 år. De har även rapporterat om ”West Point Boys”, ett bootcamp i Shanghai, där oroliga föräldrar kan skicka sina pojkar för att övas i typsiska maskulina kvaliter som överlevnadskunskaper och hur man reparerar elektroniska apparater, bollsporter och kampsport. Bootcampet startades 2006 och hålls en månad under varje sommar och tar emot ca 400 pojkar som tillsammans har ett gemensamt mål – att bli riktiga män.

50% av de tillfrågade pojkarna hellre skulle gå till en manlig än en kvinnlig lärare vid problem med mobbning

Det stämmer att det inte jobbar många manliga lärare i den kinesiska grundskolan. 80% av lärarna i Kinas största städer är av kvinnligt kön skrev Beijing Normal University i en rapport i juli 2012, men är verkligen fler manliga lärare lösningen på hur de kinesiska grundskolorna skall få sina pojkar mer ”maskulina?” Nja, enligt nya rön från US National Longitudinal Lesbian Family Study går det inte att fastställa att manliga förebilder utvecklar särskilda de egenskaper som är förknippade med de könsroller som finns idag.

En studie som the UK Training and Development Agency for Schools gjorde 2012 fann att manliga förebilder visst kunde ha positiva influenser på en pojkes skolgång, men att de beteenden som de manliga lärarna uppmuntrade, inte nödvändigtvis var maskulina. Det visade sig exempelvis att 50% av de tillfrågade pojkarna hellre skulle gå till en manlig än en kvinnlig lärare vid problem med mobbning, 49% skulle vara mer benägna att fråga dem om skolarbete och 24% skulle troligen fråga den manliga läraren om puberteten. Studien visar alltså att pojkar har lättare för att fråga om hjälp, bli mer självständiga och ha fler personliga konversationer i skolan om de har en manlig lärare istället för en kvinnlig dito. Ett beteende som i dagens samhälle snarare är förknippat med tjejer än killar.


Erika Staffas

 
Erika är bosatt i Lund där hon i januari 2017 tar ut en dubbelkandidat i kinesiska och pol. kand. Erika har bott i Beijing, Kunming och Qingdao och började läsa kinesiska redan 2007.