1
Skrivet den 4 augusti, 2016 av Jessica Sollander i Nyheter
 
 

Bussen som åker över bilar är här

TEB1 test

Så sent som förra året presenterades skissen på att skapa en buss som körde ovanpå bilar i trafiken, en så kallad TEB Transit Elevated Bus. Idén presenterades redan 2010, som ett steg i lösningen på Kinas växande trafikproblem. Idén fick fin kritik och det har visats intresse från flera städer i Kina så väl som från flera länder. Man ser det som möjligheten till tunnelbana ovan jord. Nu är första prototypen TEB-1 redan klar och i tisdags gjordes första testkörningen med fina bilder att visa upp.

Efter att nyheten har gått viral om denna fantastiska, innovativa buss, så meddelade staden Qinhuangdao att testerna inte gjorts på offentliga vägar, trots att många medier påstår detta. Detta har även bekräftats från Chefsarkitekten som sa igår att testerna på offentliga vägar är några veckor bort.

 

CHINA-HEBEI-TEB-TEST RUNNING (CN)

Oavsett om den rullar på offentliga vägar eller inte så kan man fråga sig om TEBen är lösningen på världens trafikproblem. Bussen är 22 meter long, 8 meter bred och knappt 5 meter hög. Två bilar kan köra jämte varandra under TEBen och 300 bussresenärer kan åka med där inne. I jämförelse tar en vanlig buss mellan 75-100 passagerare. Det finns möjlighet att ta fler passagerare, men med tanke på vikt och Kinas varierande kvalitet på vägar så har man satt maxantalet passagerare lägre.

Det är fem städer är del av prototyp-projektet, Nanyang, Qinhuangdao, Shenyang, Tianjin, och Zhoukou. Med den första fungerande bussen i Qinhuangdao lär vi se tester i de andra städerna relativt snart. Det finns dock flera frågor som fortfarande står obesvarade; hur tar man hänsyn till säkerhet? Hur kommer de fungera i faktisk trafik? Hur hanterar man den blockerade synen bussen utgör?

CHINA-HEBEI-TEB-TEST RUNNING (CN)


Jessica Sollander

 

Sin ålder till trots är Jessica en RRR (Riktigt Rutinerad Räv) i den kinesiska världen. Första gången hon bodde i Kina var under 2000-2002, och har sedan dess följt den stora tillväxten, framförallt i Shanghai, på nära håll. Under hela 2000-talet har hon spenderat olika kortare sejourer i landet.