1
Skrivet den 23 januari, 2014 av Erika Staffas i Blogg
 
 

Filmtips inför filmfestivalen 24/1 – 3/2

Det är dags igen! Imorgon (24/1) slår filmfestivalen (Gothenburg International Film Festival) upp portarna ännu en gång. Jag har kikat igenom programbladet och hittat några godbitar som jag vill tipsa om.
För trailers, mer information om speldatum och lokaler klicka på respektive films rubrik. Läs mer om filmfestivalen och hur du köper biljetter på filmfestivalens hemsida.

Draken,_Cinema-04_fragment
Soul (trailer)
När A-chuan faller ihop i restaurangen han arbetar på får han diagnosen depression och sänds hem till fadern som bor i en enslig stuga i bergen. Hans syster kommer på besök från Taipei, men A-chuan känner inte igen henne. A-chuan är uppenbarligen schizofren, blir rädd och tar livet av sin egen syster. Pappan låser in honom i ett skjul, men dödandet fortsätter ändå. Filmen är en resa in i A-chuan och hans mycket speciella värld. Med tiden uppdagas det att andra har försvunnit och polise
n börjar en utredning. Det fortsätter att rinna mycket blod, men det våldsamma tar aldrig överhanden i denna intensiva thriller – själen och naturen är större. Fantastiskt skådespeleri i vidunderlig natur av Taiwans bästa aktörer.

Late at Night: Voices of Ordinary Madness (trailer)
Hyllade författaren (”Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande”) och filmskaparen (She, A Chinese, GIFF 2010) Xiaolu Guo är tillbaka med en djupt personlig film om invånarna i hennes hemtrakter i Londons East End. Här får vanliga medborgarfilosofer – såväl hemlösa och immigranter som finansgenier och bankirer – förmedla sin personliga syn på liv och död, politik, ekonomi, psykologi och en hel drös med andra frågor som angår oss alla. Filmen är nydanande i sin grundtanke, pigg i utförandet, djuplodande i sin förståelse och härligt befriad från ideologiska vinklingar. Den påminner på många sätt om Jonas Mekas dokumentärer.

The Last Moose of Aoluguya (trailer)
Ewenkifolket är en av de minsta befolkningsgrupperna i Kina. De är bara 30 000 personer som lever på renskötsel i nordöstra delen av landet. Men deras liv och kultur är hotad. Myndigheterna har berövat dem rätten att jaga, så den man som kallas Moose ägnar sig mest åt att dricka och berätta historier. Han försöker också flytta söderut med en flickvän, men det fungerar inte och Moose kommer hem igen för att leva ett isolerat och materiellt mycket primitivt liv. Regissören har i och med denna både rörande och absurt komiska film slutfört sin trilogi om Ewenki, en inspelning som började 2005. The Last Moose of Aoluguya är ett intressant och inträngande dokument om de som inte fick plats i det välmående och högutvecklade Kina.

Web Junkie (trailer)
I Kina finns det 400 kliniker som behandlar ungdomar mot spelmissbruk på internet. De intagna är pojkar i tonåren, som slits bort från sina skärmar och utsätts för mycket strikt militär disciplin på klinikerna. Pojkarna känner sig ofta närmare sina medspelare i nätvärldarna än sina familjer. Web Junkie ger en intim och djupt fascinerande inblick i verksamheten på en avprogrammeringsklinik i Peking med oortodoxa behandlingsmetoder, och regissörerna kommer nära både barn, personal och föräldrar. Ensamheten som följer på det kinesiska enbarnssystemet är uppenbar, och det är många föräldrar som prioriterat karriären på sitt barns bekostnad. Shosh Shlam och Hilla Medalia har gjort en fängslande film om vad de Kinesiska myndigheterna ser som det största sociala problemet bland landets unga.

Wu Wei
Wu Wei betyder ”icke handlande” på kinesiska. Utifrån detta begrepp, som används inom kinesisk filosofi, skapas en fin animation om en pojke som leker med en drake som sitter fast i himlen.

A Touch of Sin (trailer)
Efter filmer som Still Life och 24 City (GIFF 2009) har Jia Zhangke etablerat sig som den ledande filmskaparen i Kinas ”sjätte generation”. I A Touch of Sin bryter han delvis med den realistiska stil han gjort sig känd för, men fortsätter definitivt sin politiska genomlysning av det kinesiska samhället. Filmen är inspirerad av fyra händelser som tystats ner av kinesiska medier men spridits på Weibo, den kinesiska motsvarigheten till Twitter. En gruvarbetare hämnas på sin chef, en immigrant dödar för att hålla tristessen borta, en receptionist utsätts för sexuella trakasserier och en ung kille drar runt på nattklubbar. Det är ett våldsamt samhälle som framträder i denna mästerligt berättade film, som censurerades i Kina men prisades för bästa manus i Cannes.

Twin Sisters (trailer)
På ett barnhem i Kina möts två förväntansfulla föräldrapar. De är där för att hämta varsin liten flicka som de just adopterat. De slås av att flickorna är identiskt lika och anar att de är tvillingar, trots att barnhemmet förnekar det. Ett DNA-test bekräftar deras misstankar. Flickorna skiljs åt och hamnar i två olika hörn av världen; Alexandra i en liten by i Norge och Mia i industristaden Sacramento, USA. Familjerna håller kontakten genom åren och efter åtta år är det äntligen dags för återförening. Ett rörande och fascinerande möte som visar överraskande stark anknytning och likheter mellan flickorna, trots att de växt upp under helt olika förutsättningar. Filmen vann nyligen publikpriset på dokumentärfilmsfestivalen IDFA i Amsterdam.

Til Madness Do Us Part
Wang Bing är en av världens främsta aktiva dokumentärfilmare. Här skildrar han med öppen blick de intagna på ett mentalsjukhus i Yunnan. Här sitter både mördare, smådårar och personer som protesterat mot enbarnssystemet. Sjukhuset påminner som ett fängelse – en kvadrat med loftgångar mot en rastplats i mitten. Här pissar man och tvättar sig i samma plastkärl. De intagna är ensamma, och får sällan besök. Men de söker också kärlek. En hand sträcks ut genom en gallergrind. En karamell lämnas från en kvinna till en man. Många av patienterna har suttit inspärrade i 15-20 år. Wang Bings film framför stark kritik mot en institution där det inte finns tillstymmelse till annan vård än piller. Ett unikt dokument från ett kinesiskt inferno.

När du har sett någon av filmerna får du gärna ta kontakt med oss och ge en recension!


Erika Staffas

 
Erika är bosatt i Lund där hon i januari 2017 tar ut en dubbelkandidat i kinesiska och pol. kand. Erika har bott i Beijing, Kunming och Qingdao och började läsa kinesiska redan 2007.