1
Skrivet den 30 december, 2013 av Erika Staffas i Nyheter
 
 

Kina satsar på grön transport

grön transportInnan jul rapporterade E-Beijing.com hur Beijing Commission of Transport gått ut med att Beijing gör en ordentlig satsning på grön transport och ska byta ut hela 80 % av de bussar som idag används mot  nya miljövänligare bussar till 2017. Det handlar om en total summa på 13825 bussar som skall bytas ut mot  4058 nya bussar som drivs med el och 7185 nya bussar som drivs med naturgas.

Kommissionen kommer förutom bytet till nya rena bussar, även satsa på att ytterligare utöka det kollektiva transportnätet, i ett försök att få Beijings invånare att använda sig av lokaltrafiken och lämna bilen hemma. Enligt statsägda Beijing Public Transport Holdings, Beijings främsta bussoperatör, kommer förändringarna på sikt minska bränsleförbrukningen med 150,000 ton om året.

Redan till nästa år, 2014, skall 2700 bussar bytas ut mot eldrivna och naturgasdrivna fordon, enligt Kinas åtgärdsplan mot ren luft som Motkina skrev om tidigare.

Det är inte bara i Beijiing som det satsas på ett grönare alternativ, enligt gårdagens artikel I China Daily. I september gjorde CPC klart att de har för avsikt att satsa på fordon som drivs med ny energi i hela 28 städer. Detta t.ex. genom att satsa 4 billioner yuan på tillverkarna och dessutom ge ekonomiska bidrag till de kineser som väljer att köra miljövänligare. Målet är att 1,5 miljon gröna bilar skall vara i användning till 2015 och 2 miljoner till 202o. Läs en förenklad version av policyn HÄR!

En rad utländska företag har uppgett sig vara intresserade för att stå för tillverkningen av dessa nya bussar och bilar. Även Svenska SAAB har uppgett sig vara intresserade, enligt China Dailys uppdatering i torsdags.  Och chanserna, om man skall tolka den statägda kanalen är inte dåliga. ”Saab also has a few aces up its sleeve, such as its state-of-the-art plant in Trollhattan, south Sweden, courtesy of GM’s $4 billion of investment. It will also have cheap batteries supplied by NEVS’ sister company Beijing National Battery Technology, as well as political connections.” Redan nu har Qingdao köpt in 200 st SAAB EV som skall levereras under 2014.


Erika Staffas

 
Erika är bosatt i Lund där hon i januari 2017 tar ut en dubbelkandidat i kinesiska och pol. kand. Erika har bott i Beijing, Kunming och Qingdao och började läsa kinesiska redan 2007.