0
Skrivet den 6 april, 2014 av Erika Staffas i Nyheter
 
 

H&M i Kina – en växande business


H&M i KinaI förra veckan visade svenska H&M upp sin senaste kvartalsrapport och gjorde samtidigt klart att de kommer satsa för fullt under år 2014. Under året kommer H&M-koncernen öppna upp hela 375 butiker, framför allt i Kina och USA och dessutom öppna upp sin e-handel mot Spanien, Italien och under slutet av året, Kina.

”H&M kan fortsätta att expandera både genom flera butiker och genom e-handel. Nya marknader som Indien och Kina har ju enorm potential” – HMs VD Karl Johan Persson

H&M i Kina uppges nu vara den 6:e största marknaden, efter Tyskland, USA, Frankrike, Storbritannien och Sverige, och har redan 228 butiker utplacerade i landet. Detta till trots att den första butiken slog upp sin dörrar i landet först under år 2007!

H&M i Kina satsar ordentligt och det tas väl emot i landet. 2013 ökade H&Ms försäljningstillväxt i Kina med 30 % och ser lovande ut även inför 2014. I februari månad fick även koncernen ta emot ”Sustainability Innovations Award” för sin kampanj ”Don’t let fasion go to waste” vid det allra första Deloitte China Sustainability Awards, ett pris som stöds av United Nations Development Programme (UNDP).

Läs vidare:
Vår historia (via HM.se)
Global Expansion (via HM.se)
Shopping Guide Shanghai – H&M Fashion Video (via hennesandmauritz youtube-konto)
E-handel och nya marknader ska säkra H&M:s tillväxt (via Svd.se 27-03-04)
H&M startar e-handel i Kina (via Dn.se 27-03-14)
H&M expanderar – med e-handel (via Computersweden.se 30-01-14)


Erika Staffas

 
Erika är bosatt i Lund där hon i januari 2017 tar ut en dubbelkandidat i kinesiska och pol. kand. Erika har bott i Beijing, Kunming och Qingdao och började läsa kinesiska redan 2007.