0
Skrivet den 25 februari, 2015 av Erika Staffas i Blogg
 
 

Kinapuff-affären


För några veckor sedan skrev vi om hur ”Verkligheten i P3” lyft problematiken kring rasistiska strukturer för personer med asiatisk härkomst i Sverige. Idag fortsätter vi på samma bana och kikar närmare på Kinapuff-affären som skakade hela Sverige 2011. Vad hände egentligen och hur ser vi på det 2015?

Som alla nog är väl bekanta med vid det här laget lanserades Kinapuffen redan 1961 av Fazer, och bytte senare namn till ”Kina” och finns idag som både stycksak och smågodis i påse.

Dramatiken kring hela incidenten började med att journalisten Patrik Lundberg skrev en krönika i Helsingborgs dagblad ”Ni sliter själen ur mig” (12-09-11) där Lundberg beskrev Sverige som ett samhälle där han som adopterad från Korea varje vecka fick höra ”kinesdjävul” och andra rasistiska kommentarer och hånfulla pikar.

Som ett exempel på den systematiska rasism som finns idag, gav Lundberg ett exempel på Kina-godisets dåvarande formgivning, och beskriver själv bilden som en ”en knallgul asiat med rishatt och ögon sneda som en lördagsfylla”. Lundbergs krönika, vars syfte var att lyfta den rasistiska problematiken och de rasistiska stereotyperna kring asiater, var startskottet i en upphettad debatt som framför allt rörde frågan huruvida det rörde sig om en nidbild eller inte.

I klippet ovan talar han om problematiken kring hur media riktade debatten till godispåsen, detta enligt Lundberg själv, ”för att det är enklare att greppa om kring de rasistiska strukturer”.

Knappt en vecka senare meddelade Fazer att företaget tagit till sig av kritiken, och skulle ändra formgivningen på godiset till en rishatt (斗笠dǒulì) som pryder A:et i ”Kina”.

Kina lanserades 1961 och har haft ett liknande utseende väldigt länge. Nu kommer vi att se över förpackningsdesignen och anpassa den så att den stämmer bättre överens med den tid vi verkar i” – Fazer i en intervju i DN 26-07-12
Fazers beslut glädjer mig. De har sänt en tydlig signal till resten av näringslivet – det går att ändra sig och det hyllar jag dem för. Nu hoppas jag att människor fortsätter agera mot all form av diskriminering” – Lundberg i en intervju med Sydsvenskan 20-09-11

I samband med debattartikeln och Fazers beslut delades den offentliga debatten upp i två läger som nu i efterhand främst företräddes av Sakine Madon (politisk redaktör på dagstidningen Norran och även kolumnist på Expressens ledarsida) och Elin Grelsson (författare, frilansskribent, krönikör, bloggare och radiopratare).

När muslimer trakasseras och jagas från områden som Ronna är journalister tysta. Simpel fjantstereotyp på godispåse däremot, då jävlar!” –Sakine Madon på Twitter

Vi är medvetna om att Kinapuffs-bilden borttagande inte innebär att Patrik Lundberg kommer att få slippa höra ”tjing tjong” eller bli fnissad åt när han fotograferar. (…) Det centrala är att det inte är upp till vare sig mig, eller Sakine Madon att avgöra vad som är viktigt i det här fallet. Det är aldrig den som tillhör normen som kan definiera vad som upplevs som kränkande och obehagligt. En vit svensk har ingen rätt att förklara vad som är rasism och inte” – Elin Grelsson i aftonbladet

Idag 2015, om jag söker på ”kinapuff på Google hamnar länkar de första träffarna mig till diverse rasistiska sidor som gett Lundberg epitetet ”Kinapuffmannen”, ”KinapuffPatrik” följt av kommentarer som ”Patrik, kör in några kinapuffar i käften nästa gång så vi slipper höra vad du tycker och tänker om allt.”

Kina-godiset är ju bara en liten del. Det här handlar om hur vi bemöter varandra på gatan, det är inte okej att skämta om vår etnicitet, säger han och drar paralleller till diskussionen om negerbollar. Då var det många som försvarade det. Men i dag är det inte många som tycker att det är okej. Om tio år kan vi nog skratta åt den här grejen” – Lundberg om debatten intervjuad i DN

Vad tycker du om beslutet nu med några år på nacken? Har du asiatiskt påbrå – upplever du att det finns en strukturell rasism eller nidbild mot asiater? Hur påverkar den dig i så fall? Lämna en kommentar nedan eller maila oss på info@motkina.se


Erika Staffas

 
Erika är bosatt i Lund där hon i januari 2017 tar ut en dubbelkandidat i kinesiska och pol. kand. Erika har bott i Beijing, Kunming och Qingdao och började läsa kinesiska redan 2007.