0
Skrivet den 24 november, 2015 av Jessica Sollander i Blogg
 
 

Kronprinsessparet på reklamskylt i Guangzhou

Bild: Twitter @kinablog

Bild: Twitter @kinablog

Journalisten Kim Rathcke Jensen la i förra veckan upp en bild på Twitter på en reklamskylt från Guangzhou. Skylten är en (för Kina) ordinär fastighetsreklam, men med det svenska Kronprinsessparet som frontfigurer.

På skylten promotar 122-200 kvadratmeter stora lyxlägenheter i Guangzhou, ganska långt från Kungahusets vardag.

Jensen skriver på twitter:

Det är inte ovanligt att kineserna tar valfria bilder på fina västerlänningar för att pryda diverse reklam, precis som de kan använda tex Disney figurer på sätt som får en undra om de verkligen tänkt över Copyright lagar. Kopiering anses vara fint i Kina på ett annat sätt än vi uppfattar det i väst, vilket innebär att dessa speciella situationer kan uppstå. Vem av oss har missat Kinas ibland kreativa kopiering, där de kopierat hela städer?

Epoch Times Chen Ying menar att det kan vara ett medvetet val från fastighetsföretaget eftersom Kronprinsessparet symboliserar något fint och exklusivt. Hovet själva hade tydligen ingen aning om detta innan de blev kontaktade av media och undersöker nu frågan.

Bilden är ursprungligen från en regeringsmiddag följt av galakonsert i konserthuset 2010, där Kronprinsessan Victoria har på sig en klänning från Elie Saab.


Jessica Sollander

 
Sin ålder till trots är Jessica en RRR (Riktigt Rutinerad Räv) i den kinesiska världen. Första gången hon bodde i Kina var under 2000-2002, och har sedan dess följt den stora tillväxten, framförallt i Shanghai, på nära håll. Under hela 2000-talet har hon spenderat olika kortare sejourer i landet.