0
Skrivet den 20 juli, 2016 av Erika Staffas i Blogg
 
 

Lärarmöten i Beijing – Linda Kajonius

Under de kommande två veckorna pågår ett sino-svenskt samarbete mellan det Beijing Municipal Education Commission, komissionen för internationellt utbyte, svenska ambassaden i Peking och kinesiska Nageshenme.com, en hemsida som syftar till att stötta undervisningen av kinesiska i Sverige. Bakom initiativet står Gao Yu och May, två kineser som nu dedikerar all sin tid åt att hjälpa alla som laser kinesiska i Sverige. Under de två kommande veckorna kommer ni få möjlighet att följa projektet från första parkett.  Idag en intervju med en av de inbjudna lärarna – Linda Kajonius från Västerhöjdsgymnasiet i Skövde.

Bild på mig_målar pekingopera maskDet är enkelt att falla för Lindas charm. Linda ser ut som en typisk lärare; ett snällt leende med en karaktär som ger ifrån sig en nyfikenhet och trygghet. Det är i hennes ögon som jag ser att vi kommer att komma överens, i våra ögon gnistrar samma passion för det här språket, samma fascination för den här kulturen som på ett märkligt sätt binder oss samman. ”Egentligen började det som en slump”, säger Linda, när jag frågar varför hon började studera kinesiska. Hon fortsätter, jag hade arbetat som språklärare i spanska och tyska i över 20 år och ville göra någonting annat, någonting kul. Jag har alltid varit fascinerad av det kinesiska språket och 2010 hade jag en möjlighet att börja studera det. Intresset för språket har hela tiden varit det som varit min drivkraft i lärandet, de flesta andra börjar i Kina och lär sig kinesiska efteråt. Jag gjorde precis tvärtom. När jag började läsa var det mest för att det var spännande, jag inte en tanke på att lära ut det, men efter ett tag föll det sig naturligt. Jag hade redan en lärarlicens, så allt jag behövde göra när jag läst 90 högskolepoäng på universitetet, var att ansöka om en utökad behörighet, och på den vägen var det.

Kan inte du berätta om första gången du reste till Kina?
Första gången jag var i Peking var 2014, då hade jag redan läst kinesiska i fyra år. Då var jag på en guidad tur i Peking i tio dagar. Helt ärligt så var det inte mycket av en kulturchock då, jag var ganska förberedd efter att ha läst mycket, sett många filmer och kollat på youtube-klipp, men jag minns att jag var chockad över att alla de historiska byggnaderna var mycket större och pampigare än vad jag tänkt mig.

Linda Kajonus

Linda och Erika under motet i Beijing

Hur upplever du intresset för att läsa kinesiska idag?
Det ökar och ökar. Jag tror att det beror på att informationen om Kina blir mer tillgänglig. Från några år sedan på nyheterna när de rapporterade om t.ex. ett viktigt möte i Kina så hörde man ingen kinesiska, men nu spelas alltid en sekvens med kinesiska från mötet. Jag tror också att globaliseringen och den ekonomiska utveckligen har påverkat det ökade intresset. Varje år så frågar jag mina elever varför de vill läsa kinesiska, en gång var det en elev som svarade ”för att man hör och ser kinesiska överallt”.

Varje år så frågar jag mina elever varför de vill läsa kinesiska, en gång var det en elev som svarade ”för att man hör och ser kinesiska överallt”

Finns det en skillnaden mellan att lära ut kinesiska gentemot andra moderna språk?
Vägen dit är annorlunda. Tidigare har en lärare i t.ex. franska kunnat läsa de nödvändiga kurserna i pedagogik och därefter kunnat läsa 90 hp språk, men för kinesiska så har lärarna enbart kunnat utöka kinesiska till en redan existerande behörighet. De behöver alltså läsa pedagogik, 90 hp av något annat ämne och utöver detta 90 hp kinesiska. Nu håller det på att ändras dock. Det skall bli enklare att få behörighet att lära ut kinesiska. Dessutom finns en skillnad i hur språket lärs ut till lärarna. När jag läste spanska och tyska på universitetet utbildades vi i hur vi skulle lära ut på respektive språk, en sådan kompetens har tidigare inte funnits när man lärt ut kinesiska. Jag har varit tvungen att skapa mitt egna material och forma mitt egna sätt att lära ut. Idag vet jag att Lund och Uppsala universitet är drivande i att utbilda studenterna även i detta.

Så vilket är det bästa sättet att lära ut kinesiska?
Min ambition är att skapa en grund for eleverna att jobba vidare på. De börjar sin inlärning hos mig, men slutar förhoppningsvis inte med mig. Jag jobbar mycket med visuella och grafiska material för att komplettera de mer traditionella undervisningsmetoderna. Jag låter t.ex. eleverna jobba med verktyg som Arch Chinese för att lära sig teckenordning och youtube-klipp för att lära sig att lyssna på kinesiskt uttal. Jag har dessutom ganska många kinesiska vänner som jag brukar bjuda in som gäster till mina lektioner för att eleverna skall få möjlighet att lyssna till olika kinesiska dialekter och få en djupare förståelse för språket och kulturen. Framför allt är det viktigt att ta vara på, då mitt eget modermål inte är kinesiska. Men jag tror ocksa att det kan finnas fördelar med det, då jag är väl medveten om de svårigheter som studenterna möter och ibland kan hjälpa en svensk student med sådant en kinesisk lärare skulle kunna ha svårare med.

Lindas tre tips för att lära sig kinesiska
1) Tro inte att det är för svårt – det är ett språk, inte magi
2) Lär dig verktygen – böcker är en bra början, men räcker inte hela vägen
3) Var öppen och nyfiken mot de språk och kulturer du möter

Nageshenme syftar till att hjalpa svenska studenter och kinesiska larare och skapa en battre kontakt mellan de tva landernas kultur och sprak. Sidan ar stangd for Beta-testing just nu, men Motkinas lasare har mojlighet att fa en invite for att ocksa kunna ta del av sidan. Om du vill veta mer om Nageshenme kontakta yugao@outlook.com. Kika in hemsidan för mer information om hur du blir en del av Beta-versionen. Imorgon publicerar vi Lindas första blogginlägg om sin tid här i Peking. Häng med imorgon med så missar du ingenting!


Erika Staffas

 
Profilbild på Erika Staffas
Erika är bosatt i Lund där hon i januari 2017 tar ut en dubbelkandidat i kinesiska och pol. kand. Erika har bott i Beijing, Kunming och Qingdao och började läsa kinesiska redan 2007.