Manual

Att publicera inlägg och redigera sidor har aldrig varit lättare! Kolla här bara..

textredigerare

  1. Lägg till media. Här slänger du väldigt snabbt och lätt in bilder i texten! Se längre ner för en mer detaljerad instruktion.
  2. Den vanliga formateringen, som vi alla är vana vid. Fet text, Kursiv text, understruken, vänsterjustering osv. Inga konstigheter, hoppas jag!
  3. Länkar. Borde säga sig självt det med. Markera texten du vill göra till en länk, klicka på kedjan. Du får då upp en enkel ruta, där du väljer måladress och ”titel” (dvs det som visas när man håller över länken med musen), och om den ska öppnas i ett nytt fönster eller inte. Tips! När du skriver inlägg och sidor, referera gärna till andra ställen på hemsidan. Ett enkelt sätt att öka användarvänligheten för våra besökare, samtidigt som vi uppmuntrar dem att stanna längre på sidan.
  4. Välj format. Här är det egentligen bara två saker du behöver oroa dig för. ”Stycke” vid vanlig text, och ”Rubrik 1” för rubriker.
  5. Dropcap, Divider, Quote, Pullquote, med mera. Här behöver vi nog inte bekymra oss alltför mycket, inget som lär användas alltför flitigt. Den fjärde och femte däremot (”Pullquote left” och ”Pullquote right”), är användbara om man verkligen vill sätta fokus på ett stycke i texten och göra inlägget lite mer levande. Se här nedan för exempel.
  6. Signoff text. Den här är riktigt smart, och bör användas flitigt! Genom att använda Signoff1/2/3 bakar du lätt in en förformaterad text i inlägget. Bör göras i slutet av varje inlägg! Se här nedan för exempel.
  7. Boxes. Väldigt användbar när vi redigerar sidor och skapar lättöverskådliga guider för våra användare. ”Light box” kan användas som faktaruta, och ”Tip box” är perfekt när du vill slänga in några användbara ”3 saker att tänka på”-tips i texten.
  8. Columns. Lär inte användas alltför mycket, dessa är som det låter till för att dela upp texten i två eller tre kolumner.
  9. Buttons. Lär heller inte användas för mycket.
  10. Lists. Är man trött på de vanliga punkt- och sifferlistorna kan man slänga in lite mer spännande varianter.

publicera-inlagg

Observera att man som standard inte ska kunna publicera inlägget direkt. Anledningen är att vi inte ska få en massa inlägg en dag, och sen tomt resten av veckan. Med andra ord är det bara att skriva på, så publiceras det så snart som möjligt på hemsidan!

  • Publicera. Tryck p娔Status” och sedan byt till ”Väntar på granskning”. Sedan kan du spara och förhandsgranska ditt inlägg, i övrigt är det inget du behöver oroa dig för här.
  • Kategorier (endast inlägg). Extremt viktigt att komma ihåg, för att inlägget ska kunna visas. Jag tror att kategorierna säger sig självt, se till att välja med omsorg!
  • Etiketter (endast inlägg). Det här är väldigt viktigt att använda! Har du skrivit om Shanghai, använd den taggen. Har du skrivit om en restaurang, tagga det. Ja, ni förstår… Detta kommer dels hjälpa när folk googlar och när de söker på hemsidan, men de kommer också se till att de länkar som visas i samband med ditt inlägg, ”Relaterade artiklar”, fungerar på rätt sätt.
  • Utvald bild. Har du bilder i ditt inlägg? PERFEKT! Se till att någon av dessa också används som utvald bild. Det är detta som skapar små ”thumbnails” på hemsidan, med andra ord väldigt viktigt för att ge våra användare en snygg och lättöverskådlig bild.