3
Skrivet den 5 november, 2013 av Jessica Sollander i Blogg
 
 

Rénshi Weibo ma?

 

http://www.flickr.com/photos/bfishadow/

http://www.flickr.com/photos/bfishadow/

Weibo syftar till mikrobloggar. Den populäraste i Kina är Sina Weibo, som också har adressen weibo.com. För oss i väst är Weibo ”kinesiskt Twitter”. I verkligheten är Weibo större än Twitter med sina 300 miljioner aktiva användare mot Twitters 200 miljoner aktiva användare. Microbloggarna är dock lika i utformande och tillåter 140 respektive 160 tecken. Kinesiskans fördel mot engelskan är att man får plats med mycket mer information på 140 tecken.

Den kinesiska tryck-censuren är dock fortfarande påtaglig. Det finns listor med ord som automatiskt raderar inlägg som innehåller dessa och flera känsliga ämnen är förbjudna. Det har dessutom länge viskats om en ”Real name”-policy där varje användare skulle vara tvungen att koppla sitt riktiga namn till sitt Weibo konto. Detta skulle tillåta myndigheterna att koppla oönskade inlägg till enskilda personer. Detta har dock inte inträffat (än) och sannolikheten att det skulle göra det verkar idagsläget vara ganska liten. Trots detta anses mikrobloggarna vara ett steg i rätt riktning för tryck- och yttrandefriheten.

För att läsa mer om sociala medier i Kina, läs Gustavs guide!


Jessica Sollander

 
Sin ålder till trots är Jessica en RRR (Riktigt Rutinerad Räv) i den kinesiska världen. Första gången hon bodde i Kina var under 2000-2002, och har sedan dess följt den stora tillväxten, framförallt i Shanghai, på nära håll. Under hela 2000-talet har hon spenderat olika kortare sejourer i landet.