Allt du vill veta om Kina och lite till

 


Resa i Kina

Transport till och i Kina

Kina är ett land i rörelse – år 1876 byggdes den första järnvägen, och år 1906 byggdes den första motorvägen. År 1929 började myndigheterna arbetet att utvidga möjligheterna för det civila flyget – sedan dess har utvecklingen fullkomligt exploderat. Nu står vi inför ett toppmodernt land i många aspekter med hög nivå när när det kommer till viss infrastruktur och viss teknologi. I slutet av 2012 löpte den totala järnvägen i Kina upp till 4,237,500 kilometer och just nu pågår ytterligare utökningar, med Xi Jinpings järnväg som skall underlätta transporten mellan nordvästra Kina och Europa.

I avsnittet ”transport till och i Kina” har vi samlat ett jätteavsnitt om allting som kan vara bra att veta kring hur du tar dig till Kina eller hur du reser runt i själva landet. Vilka sidor som är bäst för att jämföra biljettpriser, vad du skall tänka på i tullen, hur lång tid det tar att åka från Hanoi till Peking och hur du köper biljetter till den transsibiriska järnvägen. Vi skriver om flygplansmat och varför inrikesflyg ofta är försenade, om svarta marknaden för bussbiljetter och kulturkrockar du kan uppleva i en taxibil. Helt enkelt all information du kan tänkas behöva inför och under din resa. Behöver du hjälp eller är det någonting som du tycker att vi saknar? Maila oss på info@motkina.se


Resa till Kina

Hitta din biljett

Idag finns det en uppsjö av biljettförsäljare på internet där du kan hitta biljetter till Kina. De allra största kinesiska sidorna är Qunar (bokstavligt – var skall du åka?), Ctrip eller Elong. Qunars hemsida är på kinesiska, men lättanvänd i övrigt och det går att söka på både kortast restid och billigast pris. Därefter kan man välja den biljett som passar en själv och bli omdirigerad till bolagens egna hemsidor för bokningen. Köper man biljett på internet kommer bokningsbekräftelse oftast till mobiltelefonen via SMS eller e-mail. För att hämta ut biljetten använd ditt pass för att checka in eller få biljetten i din hand.

Det finns också en mängd biljettagenter, både via internet och på plats i Kina och Sverige. Rekommenderat i Sverige är etablerade Kinalotsen som hjälper till och bokar biljetter till mycket förmånliga priser.

Under högtider och stora festivaler kan det vara svårt att få tag i biljetter, till och från samt lokalt, då är det bra att boka din biljett redan långt i förväg för att vara säker på att få tag i en biljett.


Flyg

Flyg räknas som det vanligaste sättet att resa till Kina och till de fyra största knutpunkterna räknas Peking, Shanghai, Chengdu och Guangzhou. Idag flyger de flesta både kinesiska och internationella flygbolag till dessa städer. Från Sverige finns enbart ett bolag som flyger direkt till Kina, AirChina, med avgång från Stockholm och tar ca 9 timmar, men det finns gott om andra alternativ från andra flygplatser i Sverige samt många möjligheter från Köpenhamn. De största flygjättarna har ibland erbjudanden där det går att köpa biljetter Sverige-Kina tur och retur för ca 5000 kr. Tips är att anmäla sig på deras nyhetsbrev för att få del av de senaste erbjudandena.

När du anländer i Kina behöver du gå igenom en tull där bagaget röntgas och dina papper granskas. Inför tullen kommer du bli ombedd att fylla i ett ”Arrival Card” där du behöver uppge personuppgifter samt syfte med resan och var du kommer att uppehålla dig. Se alltså till att ha dessa uppgifter framme innan du skall fylla i dokumenten. Vanligtvis delas formuläret ut redan på planet till Kina. Formuläret är uppdelat i ett ”Arrival Card” och ett ”Departure Card” som skall lämnas in när du lämnar landet. Utifall att det skulle tappas bort finns extra ”Departure Card” att hämta vid tullen när du skall lämna landet. I övrigt brukar visumkontrollen gå snabbt, men räkna med marginal för eventuella köer.

Tullfritt är det tillåtet att föra in 400 cigaretter och två flaskor starksprit (högst 75 cl per flaska). Pornografi eller material som skulle kunna klassificeras som känsligt i förhållande till censurlagar etc får inte föras in i landet, men det är ovanligt att bagaget gås igenom. Tändare eller tändsticksaskar får inte föras in i eller ut ur landet.


Tåg

Förutom flyg är det också möjlighet att resa med tåg till Kina från Ryssland, Kazakstan, Mongoliet, Vietnam, Hong Kong och Nordkorea. Se separat avsnitt längre ned för information om den transsibiriska järnvägen. På tågen är det vanligtvis tillåtet att ta med bagage upp till 35 kilo gratis, men det är ovanligt att bagage vägs vid påstigning. De officiella reglerna säger att om bagaget överstiger denna mängd kommer individen bötfällas med 100 RMB per kilo.  Bokningar sker enklast via Russian Railways online-system eller agenter som t.ex. Travel China Guide, men även genom vid tågstation eller biljettluckor i respektive stad. Bokningssystemet öppnar i regel 45 dagar före avfärd. Det kan vara bra att vara ute i god tid, framför allt under högsäsong.

  • Ryssland – Tåg från Vladivostok till Harbin (K7024) varje måndag och torsdag som är framme onsdag respektive lördag, men är en tidskrävande process då tåget måste stanna till över natten i Ussurinsk. Ett mer bekvämt alternativ är att ta morgonbussen 06:30 som avgår måndag till lördag och enbart tar 12 timmar. En bussbiljett kostar ca 500 RMB. Se avsnitt nedan för information om den transsibiriska järnvägen.
  • Mongoliet – Tåg från Ulan Bator till Peking (K24) via Erlian och Jining varje onsdag och söndag och tar ca 27 timmar till destination. Det går också direkttåg mellan Ulan Bator och Hohhot (Inre Mongoliet) (4654/4651) där det går att välja att antingen åka med ett mongoliskt tåg som avgår varje fredag 20:00 och är framme lördag 21:44 eller ett kinesiskt tåg som avgår vid samma tid varje måndag och är framme följande tisdag.
  • Kazakstan – varje måndag och lördag 23:58 avgår tåg från Almaty till Urumqi (Xinjiang) (K9796) som är framme onsdag respektive måndag 08:58. Tåg går även från Astana (K9798) under tisdagen och är framme under torsdagen. Det går att välja mellan en 4-bädds kupé (ca 1600 kr) eller 2-bädds kupé (ca 1800 kr). Vid gränsen tar det ca 8 timmar för tåget att byta räls. Det innebär att samma sträcka med buss är 10 timmar snabbare, men dessa biljetter kan vara svårare att få tag i då de bokas upp snabbare, framför allt sommartid.
  • Vietnam – det går tåg från Hanoi till Peking (T6) tisdagar och fredagar som passerar igenom b.la. Guilin, Changsha, Zhengzhou etc som är framme två dagar senare. Tåg går även mellan Hanoi och Nanning (Guangxi) (T8702) och tar ca 12 timmar (215 RMB). Räkna med 4 timmar för att tåget skall passera genom gränsen. Tidigare gick även tåg från Kunming (Yunnan) men linjen upphörde år 2002.
  • Hong Kong – direkttåg går 12 gånger om dagen från Hong Kong till Guangzhou och tar ca 2 timmar. Passagerare bör vara på stationen minst 45 minuter innan avfärd för att passera igenom gränskontroll. Möjligheten att stiga på tåget stänger 10 minuter innan avfärd. Biljettbokning öppnar 30 dagar innan avfärd och kan bokas online eller via telefon (852) 2947 7888. En biljett kostar 190 HKD (ca 200 kr)
  • Nordkorea – varje vecka går fyra tåg från Peking till Pyongyang. Märk att särskilt visum behövs för denna typ av resa, arrangerad av researrangör.

Transibiriska järnvägen

Bygget av den transsibiriska järnvägen påbörjades redan 1891 för att underlätta transporter av naturtillgångar från Moskva till hamnstaden Vladivostok. Det krävdes 70,000 arbetare, de flesta ryska och sibiriska fångar samt och inhyrda kineser, koreaner och japaner, för att slutföra arbetet som påbörjades från väst och från Vladivostok i öst. Järnvägen delas idag in i tre olika avgreningar; den transmongoliska (79000 km), den transmanchuriska (9000 km) och den transsibiriska (9300 km). De tre sträkorna följer samma rutt de fyra första dagarna från Moskva till Ulan-Ude, därefter viker den transmongoliska järnvägen av söderut genom Mongoliet och Gobiöknen mot slutdestinationen Peking. Den transmanchuriska järnvägen viker av vid Chita i sydost, genom Manchuriet till Peking och den transsibiriska vidare österut genom Sibirien till Vladivostok. Totalt tar en färd längs med järnvägen ca 6-7 dagar genom 7 olika tidszoner, men många resenärer väljer dock att stanna till längs med vägen för att sedan hoppa på tåget igen och resa vidare. 1905 när järnvägen var klar tog det 18 dagar att åka sträckan.

En resa längs järnvägen kräver sin förberedelse. Visum måste inhämtas från både Ryssland och Kina då Mongoliet numer är visumfritt för skandinaviska medborgare. Det är också viktigt att planera sin rutt i förväg. Runt högsäsongen, från maj till september då vädret är varmt och skönt, samt runt nyår kan det vara svårt att få tag i biljetter. Var dock medveten om att en del tåg saknar luftkonditionering och tågen i sig kan bli väldigt varma. Under oktober till april är stora sträckor av den transsibiriska rutten täckt med snö och tågen blir istället riktigt, riktigt kalla, men det är under denna tid enklare att få tag i biljetter.

Biljetter köps med fördel i förväg, men då med fixerade datum och till fixerad ort. Om biljetten gäller från Moskva till Vladivostok och resenären går av i Irkustk, går det alltså inte att hoppa på nästa tåg till Vladivostok, men det går att köpa Moskva – Irkustk – Vladivostok. Tåg enkel väg till Beijing kostar cirka 4 000 kr, till Vladivostok cirka 5 000 kr och till Ulan Bator cirka 3 500 kr. Enklast och säkrast är att boka tågbiljetter genom en resebyrå i Sverige, men det går att köpa biljetter via internet samt biljetter direkt på tågstationerna i Ryssland, men var då beredd på spridda platser i varierande prislägen.

På tågen gäller den valuta som gäller i landet som betalningsmedel, men på det ryska tåget och i Ryssland går det enbart att betala med ryska rubel. Ibland finns möjlighet att betala med eller växla dollar och euro på tåget, men då till en sämre växlingskurs. Tips är därför att växla innan avfärd. På de flesta större tågstationerna finns bankomater, men även detta kan behöva ses över innan avfärd.

Under färden behöver resenären byta tåg beroende på vilket land resenären befinner sig. Standarden mellan tågen varierar, men vanligtvis finns det två olika klasser att välja mellan – 1:a klass (2-bäddskupé) och 2:a klass (4-bäddskupé). Vissa tåg har en tredje klass där man istället för i kupéer, sover i en öppen vagn med sängar. När det kommer till bekvämligheter rymmer tågen två toaletter med handfat per vagn, restaurangvagnar, vattenkokare, eluttag och de ryska tågen erbjuder även duschmöjligheter.


Över land

Kina gränsar mot 14 olika länder; Kazakstan, Ryssland, Mongoliet, Afghanistan, Bhutan, Burma, Indien, Nordkorea, Nepal, Laos, Pakistan, Kirgizistan, Vietnam, Tadzjikistan och Japan samt de två administrativa zonerna Hong Kong och Macau. Möjligheterna att ta sig landvägen mellan de olika länderna varierar beroende på det politiska läget samt omständigheterna i övrigt. Inför resa mellan två länder kan det därför vara bra att ha koll på hur situationen ser ut just då. Tänk också på att visum bör införskaffas innan avfärd.

Obs! I Oktober 2015 är det inte möjligt för turister att passera genom gränsen vid Indien, Buthan, Afghanistan och Tadzjikistan.

  • Ryssland – det finns många sätt att ta sig från Ryssland till Kina. Vanligast är via Manzhouli i Inre Mongoliet, dit bussar går från Zabaikalsk, även gränsstationerna vid Suifenhe, Dongning och Hunchun är populära.
  • Mongoliet – två huvudsakliga gränsstationer; Erenhot (Inre Mongoliet)/Zamin Uud och Takashiken (Xinjiang)/Bulgan. För att ta sig till Takashiken gör man det med fördel via nattbuss från Urumqi (Xingjiang) till Qinghe (ca 12 h) och därefter minibuss till Takashiken (ca 6). Minibussarna brukar lämna när de fått tillräckligt många passagerare. Minibussen tar dig i regel till Takashiken centrum, gränsen ligger några kilometer bort. Det finns minibussar som kan ta resenären ut för viss summa. I varken Qinghe eller Takashiken fanns 2014 ingen bankomat som tog utländska kort – se till att ha tagit ut tillräckligt med pengar innan avfärd. I Takashiken finns en marknad på väg mot gränsen där det går att växla pengar. Gränsen har lunchstängt mellan 11:00-14:00. På andra sidan väntar minivans som kan ta dig till Ulan Baatar/Olgi.
  • Burma – Gränspassagen vid Ruili (Yunnan)/Lashiao ryktas vara stängd just nu för internationella passager, men är förväntade att öppna igen 2016. Till Ruili är enklast att ta sig via buss eller flyg till Dehong Mangshi Airport (LUM) från Kunming.
  • Nordkorea – resor till Nordkorea måste bokas i förväg via resebyrå, alltid med avresa från Peking.
  • Laos – mellan Kunming (Yunnan) och Luang Prabang går direktbuss på 32 timmar som passerar gränsen vid Luang Namtha. Det går även att ta bussar från och till gränsen till Kunming.
  • Pakistan – motorvägen som sägs vara både världens farligaste och världens vackraste – Karakoam leder upp mot Kazakstan från Kashi i norvästra Xingjiang. Motorvägen är stängd under de kallaste vintermånaderna, men brukar vara en smidig väg över gränsen tack vare de båda ländernas guanxi. Det går även att ta direktbussar från Kashi.
  • Kirgizistan – det går att åka till Kirgizistan via Kashi (Xinjiang) och under sommarhalvåret är även gränsstationen vid Torugart-passagen.
  • Kazakstan – det går dagliga bussar från Urumqi (Xinjiang) och Yining (Xinijang) till Almatay som passerar gränsen vid Khorgos.
  • Vietnam – idag är tre gränsstationer öppna till Hainan; Pingxian/Dong Dang, Hekou/Lao Cai och Dong Xing/Mong Cai.
  • Hong Kong – det absolut enklaste sätet är att resa via den östra tunnelbanelinjen från Tsim Sha Tsui ut till gränsstationen Lo Wu (Lou Hu) i Shenzhen. Strax innan slutstationen delar linjen på sig – så se till att hamna på rätt tåg! Beroende på vilken tid på dygnet resan sker är processen olika lång men räkna med minst 30-40 minuter.

Tänk på! Vid passage landvägen genom en kinesisk gränskontroll gås bagage vanligtvis noggrant igenom. Det förekommer att visst känsligt material som t.ex. Lonely Plantet guide-böcker indikerar att Kinas territorium enbart skulle gälla Fastlandskina.


Båt

Förutom att använda luft- eller landvägen går det också utmärkt att ta sig till Kina till havs. Båtar och färjor avgår varje vecka från Hong Kong, Macau, Japan, Sydkorea, Taiwan och Thailand.

  • Hong Kong och Macau – två färjor; TurboJet och Chu Kou med flera dagliga turer till Shenzhen, Dongguan, Zhongshan, Zhuhai och Guangzhou. Från Hong Kong tar det 30 minuter till Shenzhen och biljetterna börjar ifrån 90 HKD, till Guangzhou tar det ca 1 timma och sträckan kostar ca 130-200 HKD. Biljetter går att köpa både online via respektive sida samt på respektive hamnkontor.
  • Japan – Shanghai Ferry opererar från Osaka/Kobe till Shanghai och Tianjin två gånger i veckan beroende på säsong. En väg tar ca 47 timmar och biljetterna börjar från 650 RMB. Orient Ferry åker från Shimonoseki till Qingdao på ca 28 timmar för en kostnad av ca 1100 RMB.
  • Sydkorea – Färjor dagligen från Incehon till Shanghai och Tianjin, Qingdao, Weihai eller Dalian.
  • Taiwan – 18 färjor om dagen avgår mellan Taiwan och Xiamen och tar 30 min upp till 1 timma.
  • Thailand – Golden Peacock Shipping company arrangerar turer mellan thailändska Chiang Sean till Jinghong i Yunnan för 650 RMB.

Att ta sig runt i Kina

Att ta sig runt i Kina kan man gör på en del olika sätt. Tåg är det färdmedel som är bäst anpassat för medellånga sträckor i Kina. Väljer man rätt tåg kan det gå fortare, vara billigare och bekvämare än att åka flygplan.

När man planerar sin resa i Kina och står i valet mellan att åka flygplan, buss eller tåg så finns det några faktorer att ta ställning till.
Buss är det allra billigaste alternativet men på längre sträckor kan det bli påfrestande att åka buss. Att ta inrikesflyg i Kina kostar ofta lika mycket som att åka tåg men de har båda sina för- och nackdelar. Den största fördelen med att ta flyg är att man kan färdas långa sträckor på en kortare tid jämfört med många andra färdmedel. Några av nackdelarna med att ta flyget är att Kinesiskt inrikesflyg oftare är försenat än i tid. Dessutom ligger flygplatserna ofta i utkanten av städerna och incheckning behöver göras långt innan.


Inrikesflyg

Kina är ett stort land och därför är flyg i många fall ett transportsätt att föredra om du reser i landet under begränsad tid. Att åka inrikesflyg är på de flesta sätt likt att flyga i andra delar av världen. Förutom Air China finns ytterligare ett 30-tal olika bolag som flyger inrikes. Det största; Kantonbaserade China Southern Airlines (CZ) följs av China Northwest Airlines (WH) och Shanghaibaserade China Eastern Airlines (MU). Incheckning när du flyger inrikes sker i regel ca en timme innan avgång. Hur mycket bagage man får ha med sig skiljer sig åt beroende på vilket flyg det gäller.

Kinas luftområde är begränsat och hårt trafikerat, vilket resulterar i många förseningar för inrikesflygen då både internationella flyg och militärflyg ges företräde. Förseningar sker ofta utan varken utannonsering eller förklaring, och kompensation för förseningar är ofta uteblivna eller knapphändiga. I regel går det dock att lita på att man som resenär alltid når sitt mål – om än lite senare än beräknat. Är biljetten köpt via en agent eller kinesisk biljettsida brukar ändringarna informeras om via SMS, men det kan vara bra att hålla koll på liverapporterade flygtider redan innan man beger sig mot flygplatsen.

Att ta sig till flygplatsen bör planeras väl i förväg. Både Shanghai och Beijing har tunnelbana och tåg som leder från centrum till flygplatsen, och i de flesta andra större städer brukar det finns gott om tillgång till flygbussar. Vid taxi bör resenär räkna med tidsmarginal för att hitta en taxi samt eventuella trafikköer om resan sker i rusningstrafik.

På många flygplatser är utbudet av mat och dryck dåligt och kostsamt, särskilt efter att man har passerat säkerhetskontrollen. Att äta efter man har checkat in men innan man passerar säkerhetskontrollen kan vara ett tips för den som ska åka lite längre sträckor med flyget. Flygplansmaten är ganska lik den som erbjuds på västerländska flygbolag, dock med en kinesisk anpassning.


Åka tåg

Tåg- och järnvägsrälsen i Kina är vida utbyggd och det går att ta sig i stort sätt överallt med tåg. Det finns många olika typer av tåg med varierande hastighet och standard som huvudsakligen ägs av statägda China Railway Corporation. Maglevtåget i Shanghai som löper från flygplatsen Pudong in mot centrum skrevs 2003 in i Guinness rekordbok som det snabbaste tåget i världen då det når hiskeliga 431 km i timmen. År 1876 påbörjades bygget av den allra första järnvägen, då av en brittisk handelsman som ville demonstrera den nya teknologin. År 2014 löpte rälsen upp till 120,000 kilometer, varav 16,000 km höghastighetsräls som räknas som den längsta i hela världen. Just nu pågår ytterligare utökningar, framför allt i nordvästra Kina; Xi Jinpings järnväg som skall underlätta handel och transport mellan Kina och Europa.

Den kinesiska järnvägen är hårt trafikerad. År 2014 gjordes 2,357 biljoner civilresor –  av dessa inträffar ca 2 biljoner under firandet av det kinesiska nyåret. Det är alltså viktigt att vara ute i god tid för att få tag i tågbiljetter – inte minst om resan sker i samband med en kinesisk högtid. Det går att köpa tågbiljetter ca 20 dagar innan avfärd, men vid kinesisk högtid släpps biljetter oftast tidigare. Håll utkik på när just dina biljetter kommer att finnas tillgängliga! Om det skulle krisa finns i 9 fall av 10 agenter utanför tågstationerna som säljer tågbiljetter i andrahand, men till ett mycket högre pris än orginalpris. Du hittar agenterna genom att de vandrar runt och ropar ut olika orter runtomkring tågstationen.

Det finns i huvudsak tre sätt att få tag i tågbiljetter:
1. Internet – sedan 2012 är det möjligt att köpa biljetter via internet med utländska bankkort. Det går att välja att få biljetten levererad till dig eller att hämta upp biljetten på tågstationen. På större tågstationer finns det särskilda biljettluckor för dessa, på mindre tågstationer går det bra att hämta ut biljetten i en vanlig lucka genom att visa upp ditt pass samt bokningsnummer. Om du hämtar upp biljetter där avresestationen är annan än den du befinner dig vid tas ofta en avgift ut på 5-10 RMB. Räkna med god marginal om du inte har hämtat upp biljetten innan avfärd då det är vanligt med långa köer till biljettluckorna. Klicka här för mer information.
2. Köp vid tågstationen/biljettlucka – det går inte att räkna med att personalen på tågstationen eller i särskilda biljettfilialer utplacerade i staden, kan engelska. Kan du ingen kinesiska kan det alltså vara krångligt att köpa en tågbiljett. Glöm ej pass så att du kan uppvisa giltigt visum vid köp, samt kontanter för själva köpet.
3. Be om hjälp av vän/hotell – de flesta hotell erbjuder sig att köpa biljetter åt turister för en mindre summa.

Vid köpet ges olika prisalternativ beroende på vilken typ av tåg ergo hur snabbt man vill åka, och till vilken standard; mjuk eller hård sov- sitt- eller ståbiljett. 硬座 (Yìngzuò) är beteckningen för de hårda sätena och det billigaste alternativet förutom ståbiljetten. Det innebär ett standardsäte i en stor kupé med relativt lite benutrymme. Ett mjukt säte 软座 (Ruănzuò) ger dig ett bekvämare säte och mer benutrymme i en mindre kupé där det inte sitter lika många människor. En hård säng-biljett 硬卧 (Yìngwò) ger dig en brits i en stor kupé avdelat per 6 bäddar öppen mot resten av kupéen. Bäddarna är ca 180-185 långa. Britsarna i Mjuk säng 软卧 (Ruănwò) är lika hårda, men större, bredare och kupén är avgränsad per fyra sängar i ett utrymme som man kan stänga till med dörr. Där finns i regel även TV och eluttag vid varje bädd.

Ibland händer det också att du ges ett val där du behöver välja vilken typ av tåg du önskar åka med. Då kan det vara bra att ha koll på de vanligaste tågvarianterna i Kina. I vanliga fall brukar detta dock inte efterfrågas, utan ges som ett reseförslag av biljettförsäljaren.

  • 普通 (pǔtōng) – ”Det vanliga tåget” är det långsammaste av alla tågvarianter med en maxhastighet på 120 km/h och är det absolut billigaste resealternativet. Väljer man att åka med en av de långsammare tågen skall man vara medveten om att det ibland uppstår förseningar för att de långsamma tågen ibland måste lämna företräde åt snabbtågen på grund av spårbrist.
  • 快速 (kuàisù) – ”Snabb hastighet”, K-tågen är också en av de långsammare varianterna som används idag. Tågen med K i sin beteckning har ofta mindre moderna vagnar och har i huvudsak hårda säten och vissa sovplatser.
  • 特快 (tèkuài) – ”Extra snabb”, T-tågen stannar på något färre stationer än K-tågen, sittplatserna och bäddarna är motsvarande de som finns i K-tågen.
  • 直达特快(直特)(zhídátèkuài) – Z-tågen eller ”direkt extra snabb” som är den bokstavliga översättningen stannar enbart på ett fåtal stationer och kortar därför ned restiden i jämförelse med K- och T-tågen.
  • 动车 (dòng​chē) – D-tågen översätts till ”power-train” men översättningen ”Snabbtåg” är något mer passande.  Dessa tåg liknar det svenska X2000. Håller en hastighet på ca 250 km/h numera (innan tågolyckan i Wenzhou 2011 hade en hastighet upp till 350). Priset på en resa med dessa tåg är dyrare än de tidigare men de tar sig fortare mellan destinationer och stolarna som finns i andra klass är mer bekväma än den svenska motsvarigheten i X2000. D-tågen håller nästan alltid tiden.
  • 高铁 (gāotiě) – ”höghastighetståg” G-tågen når en hastighet på mellan 300 och 350 km/h och därför också det dyraste alternativet om man åker tåg. Precis som D-tågen så håller G-tågen nästan alltid tiden enligt tabell.

Prisexempel: Tåg mellan Hangzhou och Shanghai (ett avstånd på ca 175 km).

  • Vanliga tåget: 21-25,5 RMB (restid mellan 1,55 och 2,25h)
  • K-tåget: 24,5 RMB (restid mellan 1,45 och 2,10h)
  • T-Tåget: 24,5-28,5 RMB (restid 1,40 till 2,15h)
  • D-tåget: 46,5 RMB (restid ca 1,10h)
  • G-tåget: 73 till 77,5 RMB (restid 1 till 1.15h)

Inför avresan är det bra att vara på tågstationen i god tid, framför allt om du behöver hämta ut biljett i förväg. För att komma in på stationen behöver du visa upp biljett och pass samt röntga eventuellt bagage. På stationerna brukar det vanligtvis finnas kiosker och vänthallar, men om längre resa så kan det vara smart att köpa med en ordentlig matsäck innan dess. På vissa sträckor finns matvagnar som passagerare igenom tåget. Resenärer släpps i vanliga fall inte på tågen förrän alldeles innan avfärd. Vid första anblick kan det te sig kaotiskt, men om man bara behåller lugnet så brukar tågresor vara någonting utöver det vanliga i Kina. Det är en social miljö och lätt att komma nära medpassagerarna i mötet med det riktiga Kina. När du stiger på tåget brukar biljetten bytas mot plastbricka som ges åter vid avstigning. Se till att spara biljetten under tågresan då den behövs för att lämna stationen när du kommit fram.


Åka buss

Med buss går det att ta sig överallt i Kina, och vägarna är oftast bra och framkomliga, även i rurala områden om än med lite mer varierad kvalitet. Att åka buss mellan olika städer i Kina är vanligt – särskilt mellan de sträckor där det inte finns någon järnväg. Bussbiljetter går att köpa vid den busstation som bussen går ifrån, men till skillnad från köp av tågbiljett så finns det inga särskilda biljettluckor runtom i städerna som enbart har hand om försäljning av bussbiljetter. Biljetterna brukar vara billigare än tågbiljetterna. Även på busstationerna förekommer andrahandsförsäljning av bussbiljetter runtomkring busstationen. Det förekommer också att denna typen av försäljare kan ta med en resenär till ett stopp längs motorvägen så att resenären kan bli upplockad av en buss som tar resenären vidare till destinationen. Om du skall förhandla med biljettförsäljare utanför stationen kan det vara bra att redan i förväg ha koll på ungefär hur mycket en biljett kostar – så du inte blir lurad!

Det finns många olika standarder på busarna beroende på i vilken region du befinner dig samt vilken typ av buss du skall åka med; långdistans 长途汽车 (chángtúqìchē) eller vanlig lokalbuss 公共汽车 (gōnggòngqìchē). Vissa linjer erbjuder enbart hårda säten och små utrymmen, medan andra erbjuder bekväma fåtöljer med extra stort utrymme. De vanliga bussarna har sällan toaletter ombord och de som åker längre sträckor brukar stanna vid rastplatser för toabesök eller matpaus. Långdistansbussarna erbjuder oftast trånga sängplatser och toalett. Sovutrymmet är mindre än på tågen och håller oftast inte samma standard.

Skall du åka lokalbuss så köps biljetten i regel på bussen; antingen hos chauffören eller av en biljettansvarig som jobbar på bussen. Ibland finns enbart en låda för biljettpengar där resenären lägger ned önskad summa för att betala för ombordstigning. En biljett kostar i regel mellan 1-3 RMB, om du skall stanna länge i en specifik stad kan vara värt att fundera på att skaffa ett busskort. I de flesta större städer kan du dessutom använda ditt metrokort till bussen och då få rabatten till ett billigare pris.


Åka tunnelbana

I de största städerna i Kina; Peking, Tianjin, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen, Wuhan, Wuxi, Harbin, Dalian, Suzhou, Chongqing, Changsha, Ningbo, Nanjing, Shenyang, Xian, Chengdu, Zhengzhou, Kunming, Qingdao och Nanjing finner vi idag en modern tunnelbana som under de senaste åren utvecklats något enormt. Den första tunnelbanan började byggas i Peking år 1969 och idag räknar man med att 4 av de 10 mest trafikerade tunnelbanesystemen finns i Kina. Från början var det enbart kineser som kunde uppvisa särskilda handlingar som fick åka tunnelbana, och först 1981 fick vanliga kineser tillgång till tunnelbanan.

Utvecklingen av Kinas tunnelbana sker hela tiden och överallt i landet planeras och byggs nya linjer. Just nu byggs det t.ex. i Fuzhou (2016), Xiamen (2017), Urumuqi (2018). I Peking fastslog administrationen 2014 om att slå upp flera nya linjer och öka med 62 km till det redan befintliga 465 km långa nätet. Satsningen är en del i att minska det hårda tryck som de 8,76 miljoner människor som varje dag passerar genom Pekings tunnelbanesystem innebär. Till 2016 är planen att nätet skall vara utökat till 660 km och till 2020 hela 1100 km tunnelbana.

Biljett till tunnelbanan köps vid stationen och kostar i regel 1-5 RMB beroende på stad och hur långt man skall åka. Det är enkelt att ta sig runt och finna sin destination då skyltar, kartor och utrop i högtalarsystemet vanligtvis kommer på både engelska och mandarin. På de större tunnelbanestationerna finns ibland även engelsktalande personal som hjälper till vid biljettköp.


Åka taxi

Att åka taxi, 出租车 (chūzūchē) i Kina är billigt jämfört med att åka taxi i Sverige. Startpriserna varierar beroende på vilken stad det gäller, men räkna med 5 -15 kr RMB för de första 3 kilometerna, med en kilometerökning på ca 2 RMB/Km. Mellan kl 23:00 och kl 5:00 höjs normalt både startavgift och kilometerpriset med 20%. Vanligtvis tas ingen extra avgift för bagage och dricks förväntas heller inte betalas ut, men ibland behöver resenär betala utsatt extra avgift för vägtullar etc. vanligtvis på 5-10 RMB.

Det kan vara svårt att få tag i en taxi, inte minst i rusningstrafik (07:00 – 09:00, 17:00 – 19:00), så se till att alltid räkna med marginal för att vara på den säkra sidan. När mobilapparna Uber och 滴滴打车/Dididache (Tencent) infördes på marknaden förändrades utbudet dramatiskt. Med hjälp av dessa appar kan resenär boka en taxi i mobilen vilket gör att många av de taxibilar som cirkulerar på gatorna trots att de är tomma inte är tillgängliga. För att använda Uber och Dididache i Kina krävs att du har ett kinesiskt bankkonto som appen är kopplad till.

Svarttaxis är vanliga; framför allt runt buss-, tåg- och flygstationer samt turistmål. Vanligtvis så föreslår chaufförerna ett fast pris för utsatt sträcka och vill inte använda mätare. Har du ingen uppfattning om vad sträckan kostar med vanlig taxi – räkna med att förarna sätter ett högre pris än vad du hade behövt betala annars. Det förekommer också att taxichaufförer försöker lura turister genom att åka omvägar för att maxa taxametern. Tips är att redan i förväg ta reda på att vad viss sträcka kostar så att du undviker chansen att bli lurad. I varje certifierad taxibil finns ett certifikat med förarens namn, taxinummer etc. samt ett telefonnummer till huvudkontoret. Om du misstänker att du håller på att bli lurad – skriv ned numret och ring huvudkontoret för att fråga om prisuppgift etc. Hit kan du även ringa utifall att du skulle glömma kvar föremål i taxin. Uppgifterna dyker även upp på kvittot efter betalningen är genomförd. Kvittot skrivs ut automatiskt, men begär du inte att få det är det inte säkert att chauffören ger det till dig.

Det är inte vanligt att hitta taxichaufförer som talar engelska. I vissa storstäder finns en växel dit chaufförer kan ringa in och med engelsktalande personal, men räkna inte med att servicen erbjuds. Se istället till att vara väl förberedd genom att ta fram adressen på kinesiska tecken och inte enbart i pinyin, om möjligt ta även reda på telefonnumret till destinationen så att chauffören kan ringa dit och få vägbeskrivningar. Tips till turisterna är att alltid att ta med ett visitkort till hotellet/hostelet där du bor. Även hotell du inte bor på brukar kunna hjälpa till. Var trevlig, gå in på hotellet och be om hjälp. Då kan de ofta hjälpa till med att fixa fram taxin också.

Att åka taxi i Kina kan bjuda på vissa kulturkrockar. Det händer att taxichaufförer röker i bilen, spottar genom fönstret eller inte använder bälten. Överlag används bälten sällan, men numer har reglerna kring att sätta på sig säkerhetsbälte på motorväg skärpts så användning under färd på motorväg har ökat. I vissa rurala eller mindre städer är det vanligt att taxichaufförerna plockar upp flera olika passagerare som gemensamt körs under en tur, eller som i t.ex. Dunhuang i Xinjiang, att alla turer i hela staden körs för fast kostnad, oavsett för kines eller turist.

I de flesta städer går det att hyra en taxi för viss tid t.ex. heldag eller förmiddag, genom att bestämma med chauffören eller gå genom en agent. Räkna med att betala minst 500 RMB för en heldag.


Körkort

Sedan år 2007 är det  inte tillåtet att köra bil i Kina utan ett kinesiskt körkort, trots innehav av internationellt körkort. I t.ex. Peking kan dock ett internationellt körkort efter ansökan godkännas som ett kinesiskt körkort, men ibland krävs det att föraren gör ett förarprov samt ett dataprov innan godkännande ges. Datatestet ges i alla större städer på engelska av den allmänna trafiksäkerhetsbyrån, men det förekommer att mindre städer hävdar att föraren måste ta provet på mandarin. Körkort som är registrerade i Hong Kong, Taiwan eller Macau räknas i detta fall inte som ett giltigt kinesiskt körkort. Klicka här för mer information om provet.

I Kina är det vanligt att köra elektroniska mopeder och som utlänning utan kinesiskt körkort är det tillåtet att köra mopeder av detta slag då de klassas som cyklar. Det är dock inte tillåtet att köra motorcykel som utlänning utan särskilt tillstånd, giltig försäkring samt åka på en registrerad motorcykel med en kinesisk registreringsskylt. Det går att föra in egen motorcykel i landet, men då behöver ovan krav ändå vara uppfyllda.


En liten parlör

  • 我想去… (Wǒ xiăng qù…) – jag vill åka till…
  • 花多长时间? (Huā duōcháng shíjiān?) – hur lång tid tar det?
  • 我想(在…)下车 (Wǒ xiăng (zài…) xià chē) – jag vill gå av vid…
  • (坐)地铁 ((Zuò) dìtiĕ) – åka tunnelbana
  • 火车(站) (Huǒchē (zhàn)) – tåg(-station)
  • 硬座 (Yìngzuò) – hard seat
  • 硬卧 (Yìngwò) – hard sleeper
  • 软座 (Ruănzuò) – soft seat
  • 软卧 (Ruănwò) – soft sleeper
  • 几号站台? (Jĭhào zhàntái?) – vilken plattform?
  • 汽车(站) (Qìchē (zhàn)) – buss(-station)
  • 出租汽车 (Chūzūqìchē) – taxi
  • 打表 (Dăbiăo) – använd meterräknaren
  • 飞机(场) (Fēijī(chăng)) – flyg(-plats)

Platser du måste besöka

千里之行﹐始于足下 (qiān lǐ zhī xíng, shǐ yú zú xià) – ”En resa på tusen li (kinesisk måttenhet som motsvarar 500 m) börjar med ett enda fotsteg”, är Laozis (ca 600 f.Kr) kanske mest kända ord från kapitel 64 i ”Vägen och dygdens bok”, 道德经 (Daodejing).

Kina är ett stort land, och ingen provins, stad eller by är den andre lik. Kina rymmer alltifrån öknar, berg, floder, storstäder, fiskebyar och pittoreska vattenstäder. Vår förhoppning är att din resa kanske börjar här hos oss. Vi har därför samlat alla våra bästa restips och resmål – så att du kan finna inspiration eller tips och ta ditt första steg mot din resa till Kina.

Samlat under denna kategori är alltså resmål och sevärdheter som vi i Motkina-gänget själva har besökt och nu gärna vill tipsa er om. Vill du bidra med ett resmål där du har varit? Kontakta oss på info@motkina.se.

>Läs hela artikeln här