3
Skrivet den 11 november, 2013 av vflnyheter i Nyheter
 
 

Singeldag ger boost åt tröstshopping

Den 11 november är lika med shopping i Kina; dagen markerar den relativt nya helgdagen “Alla singlars dag” (光棍节) där tanken är att uppmärksamma alla “stackars” singlar i Kina, men som också blivit den dag som givit tröst-shoppingen en ny innebörd.

Detta tar sig uttryck främst i den växande e-handeln; en miljard dollar spenderades under de första 50 minuterna efter midnatt på Alibabas Tmall när kinesiska konsumenter shoppade loss bland rea-varorna.

Timmen före midnatt hade redan sex miljoner användare klickat ned varor i sina virtuella varukorgar för att så snabbt som möjligt kunna köpa eftertraktade rea-varor.

Denna nyhet är publicerad i samarbete med nättidningen Världens Folkrikaste Land, VFL. För daglig nyhetsuppdatering om Kina, besök www.vflnyheter.se


vflnyheter