2
Skrivet den 5 november, 2013 av Gustav Jönsson i Blogg
 
 

Den sociala kinesen, del 1

nofacebook

När de stora globaka aktörerna i världen av sociala medier är portade från världens folkrikaste land vänder sig de kinesiska nätanvändarna istället till sina inhemska alternativ. Väntar man sig simpla kopior på de västerländska alternativen är man dock långt ute och cyklar – Det kinesiska nätklimatet är helt unik gentemot resten av världen, och marknaden blomstrar.

Den kinesiska nätcensuren

Facebook, Twitter, Youtube samt en lång rad andra hemsidor har sedan länge varit totalt blockerade från åtkomst från Kina. Facebook blockerades i kölvattnen efter 2009 års upplopp i Xinjiang, där plattformen sas användas av upploppsmän för att organisera sig. Sedan dess har även Youtube, Twitter och flera stora bloggportaler blockerats, då dessa anses skadliga mot harmonin i Kina.

De kinesiska aktörerna tillåts verka, dock under strikt censur. Under en månads tid i 2012 bevakade två nätverksforskare ca 3500 konton på Sina Weibo, i syfte att undersöka hur censuren tillämpades. Under perioden blev 300 av dessa konton, ca 12 procent, raderade. Vidare upptäckte de att 5 procent av de inlägg som censurerades blev det under de första 5 minuterna, och totalt 30 procent inom den första halvtimmen.  Studien visar en bild över hur sofistikerat censursystemet är, där de bland annat upptäckt en åtgärd där inlägg visas som publicerade för författaren – medan det i själva verket redan har fastnat i censuren och aldrig kommer visas för andra.

över 4200 heltidsanställda enbart arbetande med att censurera känsligt innehåll.

För att förstå vidden av censuren räknar forskarna ut att det, om arbetet hade gjorts manuellt, skulle behövas över 4200 heltidsanställda arbetande med att censurera känsligt innehåll. Även om studien är tydligt riktad mot just konton som publicerar känsligt innehåll, och därför inte bör ses som representativt för hela plattformen, visar den fortfarande klart och tydligt att den kinesiska nätcensuren i allra högsta grad gäller och verkar.

Världens mest aktiva användare

Enligt CNNIC (China Internet Network Information Center) uppgick i juni 2013 det totala antalet kinesiska nätanvändare till 594 miljoner, med en ökning på nästan 27 miljoner under ett halvår. Med andra ord läggs det till ett Sverige varannan månad, och fortsätter ökningen i samma takt kommer det totala antalet nätanvändare i Kina i slutet av 2014 vara dubbelt så många som hela USA’s befolkning.

I 2012 rapporterade McKinsey att hela 95% av nätanvändarna i Tier 1, Tier 2 och Tier 3-städer var registrerade på en social media-sajt. Vidare hittar deras undersökning att 91 procent av de tillfrågade hade besökt en social media-sajt under de senaste sex månaderna. Detta kan jämföras med Sydkorea (70 procent), USA (67 procent) och Japan (30 procent).
Det är med andra ord inga tvivel att den kinesiska nätanvändaren är långt mer socialt närvarande än dess globala motsvarighet.

Den kinesiska konsumenten spenderar i snitt 46 minuter om dagen på sociala medier

Vidare hittar vi undersökningar som gjorts är hur aktiv man är på sociala medier. Den kinesiska konsumenten spenderar i snitt 46 minuter om dagen på sociala medier (att jämföra med 37 minuter i USA), och besöker sociala medier i snitt minst två gånger om dagen. Samtidigt visar en undersökning från InSites Consulting att 67 procent av de kinesiska användarna följer minst ett varumärke på sociala medier – högst procent bland alla länder i undersökningen.

En spännande framtid

Går man in i den kinesiska världen av social media och förväntar sig ett instängt, censurerat och outvecklat klimat är man helt fel ute. Självklart saknas de västerländska motsvarigheterna till ”Nu får det vara nog med” och ”Vi som tycker att”-sidorna, men det betyder inte att man sitter glatt och blir matade med utvald information som vi i västvärlden gärna vill föreställa oss.

Tvärtom är den unge kinesiske nätanvändaren otroligt responsiv mot nya trender, och extremt socialt aktiva. De skapar, och delar med sig av, innehåll i en mycket högre grad än den västerländska nätanvändaren. Förtroendet för den ”officiella rösten” är relativt lågt, istället väljer man att lita på sina jämlikar. Som konsument visar undersökningar att man lägger otroligt mycket större vikt vid vänner och famils åsikter på sociala medier, där mun till mun-kommunikationen ligger som grund till inköpsbeslut i betydligt större utsträckning än i västvärlden. Censuren är fortfarande i allra högsta grad aktuell, men den genomsnittlige kinesen blir också allt mer källkritisk.

Kinas nätanvändare är mer sociala än någon annanstans i världen, och verktygen de använder överträffar i många fall de vi själva använder borta i väst. Bli inte förvånad om vi snart får se kinesiska influenser och aktörer även på den globala marknaden.

Klicka här för att läsa del två, där vi tittar på några av de stora aktörerna.

 
 

Gustav Jönsson

 
Gustav läser just nu sista året på sin kandidat i Företagsekonomi och Marknadsföring. Under 2013 bor han i Shanghai, där utbytesstudier kombineras med internship. Hans favoritställe i Kina är Yellow Mountains (Huangshan), där avgasluften från storstan byts ut mot en fantastisk jäkla natur. Det sämsta med Kina, enligt Gustav? Sommarvärmen i Shanghai, såklart.