5
Skrivet den 28 september, 2013 av Gustav Jönsson i Blogg
 
 

Sociala medier – Den sociala kinesen, del 2

Untitled-1

Dagens inlägg är en fortsättning på Den Sociala Kinesen, del 1 (klicka på länken för att läsa den). Idag tar vi en snabb överblick på tre stora fiskar i den kinesiska sociala medier-sfären.

Renren

En snygg kopia på dess västerländska motsvarighet

Låt oss börja med att titta på det vi själva är vana vid –”Facebook of China”. Många av oss intresserade av Kina har någon gång stött på eller hört talas om Renren, en snygg kopia på dess västerländska motsvarighet. Renren, som från början hette Xiaonei, startades blott ett år efter Facebook. Även här var det från början fokuserat på universitetsstudenter. När man senare växte ur skolkostymen bytte man också namn till Renren (som betyder  ”Alla” på kinesiska), som en markering att detta var plattformen där just alla kunde mötas och träffas.

Även om Renren fortfarande är det största så kallade ”Real Name”-nätverket (riktiga namn används) i Kina så är det långt ifrån så populärt som vi västerlänningar gärna vill tro. Det är mot de otroligt mikrobloggarna, Weibo, som man snabbt tappar mark. Den kinesiska nätbefolkningen är av naturliga skäl vaksamma med att visa sin identitet online (rapporter visar att endast 38 procent av nätanvändarna har använt sitt riktiga namn på sociala medier), och väljer gärna alternativ där anonymiteten är högre. Renren fortsätter dock med sina 184 miljoner aktiva användare spela en stor roll bland sociala medier i Kina. Störst anknytning har man hos universitetsstudenter och nyutexaminerade, med en högt koncentrerad användarbas inom åldersspannet 20-35 år.

Tencent

Tencent Qzone är den överlägset mest använda sociala plattformen i Kina, med en penetration på 83.4% av de kinesiska nätanvändarna. I erbjudandet finns möjligheten att hålla koll på sina vänner, blogga, statusuppdatera, ladda upp media och självklart spela de viktiga mobilspelen. Qzone jobbar stenhårt mot att bli spindeln i nätet, där många kinesiska hemsidor idag tillåter inloggning via besökarens QQ-profil – ganska likt Facebook Connect i resten av världen.

I augusti 2013 rapporterades dessutom appen överstiga 100 miljoner registrerade utländska användare

WeChat, eller Weixin, är den galet populära Instant Messaging-appen som ofta skymtas när man tjuvkikar på kinesernas telefoner på tunnelbanan. Utöver att ständigt ha sina vänner och bekanta (det är inte alls ovanligt att appen även används i affärssammanhang), kan man dessutom använda ”Moments” för att snabbt statusuppdatera och slänga upp sina senaste bilder. I augusti 2013 rapporterades dessutom appen överstiga 100 miljoner registrerade utländska användare, ett tecken på att den kinesika populariteten sprider sig bortom landets gränser.

Med Tencent Weibo knyter man ihop säcken. Mikrobloggandet har slagit igenom med otrolig kraft i Kina, där det klassiska 140 tecken-formatet inspirerat av Twitter har utvecklats till en helt ny nivå.

Sina Weibo

Sedan Sina Weibo, den mest populära mikroblogg-sajten i Kina, lanserades i 2009 har populariteten exploderat. I slutet av 2012 uppgavs det totala antalet användare nå 308 miljoner. Även om det är ganska enkelt att anta att Weibo bara är en kinesiska variant av Twitter, gäller det att vara fullt införstådd med att den kinesiska plattforumen sprungit långt ifrån sin västerländska motsvarighet. Inte bara lanserade Weibo funktionen att kunna ladda upp multimedia hela 18 månader före Twitter, den kinesiska plattformen erbjuder dessutom privatmeddelanden, enklare organisering av de konton man följer och en avancerad kommentarsfunktion – resulterande i en perfekt blandning mellan de anonyma mikrobloggarna och de mer Facebookliknande ”Real Name”-nätverken. Enligt Bloomberg postas cirka 100 miljoner (!) inlägg om dagen på weibo.com.

Vad händer nu?

De kinesiska internetföretagen har länge kritiserats, ibland med all rätt, för att kopiera befintliga tjänster och skapa enorm vinst tack vare bristen av internationell konkurrens. Det är dock otroligt viktigt att veta att den kinesiska marknaden är ett fullkomligt getingbo av aktörer, med tuffare konkurrens än någon annanstans i världen. För att överleva, och ännu mer för att kunna ta ledningen, pressas företagen att konstant utvecklas och hänga med på nya trender. Det är, för att uttrycka saken milt, en spännande utveckling vi har framför oss. Wechat har redan 100 miljoner användare utanför Kina, Tencent Weibo har haft ett engelskt gränssnitt tillgängligt sedan september 2011 och Sina Weibo har under 2013 så smått börjat lansera sin engelska version.

 

Vad tror ni, kommer nästa stora succé bland sociala medier ha stämpeln ”Made in China”? Tror ni som jag att, när Kina börjar fokusera på innovation, skiftet mot öst kommer även här? Om inte, varför? Svara gärna med en kommentar nedanför!


Gustav Jönsson

 
Gustav läser just nu sista året på sin kandidat i Företagsekonomi och Marknadsföring. Under 2013 bor han i Shanghai, där utbytesstudier kombineras med internship. Hans favoritställe i Kina är Yellow Mountains (Huangshan), där avgasluften från storstan byts ut mot en fantastisk jäkla natur. Det sämsta med Kina, enligt Gustav? Sommarvärmen i Shanghai, såklart.