Skrivet den 21 april, 2015 av Magnus Dettmar i Blogg

Spontan vandring i Gula Bergen

tumblr_mbfg5mTN0K1rec06ho4_1280I ”Rese-temats” tecken vill jag dela med mig om mina upplevelser från Gula Bergen 2013. Det var under en vecka i Shanghai som jag och mina vänner bestämde oss för att ut och vandra i gula bergen. Detta är taget direkt utifrån min dåvarande blogg, vilket ni måste ha överseende med! Dock blev detta mitt bästa Kina-minnet någonsin! Vi har skrivit om Gula bergen tidigare, se här. och Här

Planen var att åka till Nanjing, men när Mange (en vän) nämnde Gula Bergen förändrades allt. Efter ett snabbt beslut åkte jag och Mange till busstationen och visst fanns det biljetter dit! Kort runda på en fake-marknad för att inhandla nya “vandringsskor” (new balance) och sedan började vi läsa på om stället. Det visade sig att några hundra tusen kineser tänkt samma tanke, men vi lyckades få tag i ett hotel som vi bokade, trotts att det låg långt ifrån själva berget. Det var ju i alla fall närmare än Shanghai…

Upp i ottan bar det iväg mot stationen och hela vägen gick smärtfritt (förutom att vi stannade på en grusig parkering och bytte generator och diverse andra delar på bussen). Väl framkommen i Tangkou träffade vi Mr Hu, som fick smeknamnet ”Mister Vem”, som kunde fixa två tält på toppen. Lät jättehäftigt tyckte vi och bokade direkt!

Aningen förvirrade började vi vandringen uppemot de mytomspunna bergen. Alla kineser hade planerat denna vandring i minsta detalj. De hade vandrarskor, vandrarkläder, vandringsstav, rejäla ryggsäckar, torkad mat mm. Vår packning bestod av svarta plastpåsar som vi fått från affären samt att vi hade jeans, tjocktröja och jacka. Snabbt insåg vi att vi hade alldeles förmycket kläder på oss var för att gå uppåt så vi tog av oss allt på överkroppen, till de mötande kinesernas förtjusning.

Efter mer än 7 km och två timmar senare nådde vi toppen, vilken känsla! Vi fick precis se solnedgången och fick en skymt av vad som väntades dagen efter. En hel drös tält var uppsatta och vi skulle precis försöka hitta vårt när vi insåg att vi var på fel topp…

Något stressade, eftersom det började bli mörkt, började vi fråga rundor vart vår topp låg. Alla kineser pekade åt olika håll, och nickade instämmande på varje punkt på kartan vi pekade på. Till slut hittade vi en guide som visade oss ett håll så vi chansade och gick ut i mörkret. Efter en stunds vandring i mörker kom vi fram till ett hav av tält (uppsatta på en basket-plan). Vi fick vi tag på någon ansvarig som skulle hitta ett ledigt tält till oss, vilket inte var det lättaste. Vi sprang efter honom som ett gäng ankor och slutligen hittade dom i alla fall ett tvåmanna-tält och vi beslutade oss för att sova där alla fyra. Med ett täcke som liggunderlag och kameraväska som kudde lade vi oss där som fyra korvar på en 7-eleven grill (vände en sig var alla tvungna att flytta sig) drog igång en podcast med Filip och Fredrik och körde Prost Questionaire med varandra tills vi somnade.

Kl 4 vaknade vi av att kineser började prata utanför tältet. Vi hade tänkt gå upp lite lite senare men inget var att förlora, vi skulle se soluppgången! Vi tog våra plastpåsar och gick ut i mörkret för att hitta en topp med bra utsikt i öst. Tidigare hade vi blivit rekommenderade en topp men kl 4 i mörkret var den ganska svår att hitta. Vi följde en grupp kineser och hittade en plats med enorm utsikt där vi tryckte oss framåt till första parkett. Efter en och en halv timmes väntan i blåsten framför 200 kineser visade den sig den vi alla väntat på, solen!

Därefter vandrade vi halva dagen och såg dessa magnifika berg. Gula Bergen utnämnd av UNESCO som en av de mest spektakulära platserna i Kina. Den ena efter den andra toppen var otrolig men vi fastnade alla för en topp vid namn Beginning-to-Believe Peak. Alla turist-kineser hade gula kepsar och en guide med flagga och en skrikig högtalare, förutom några rika kineserna som blev burna i en stol av två mindre förmögna kineser…

Efter många timmars vandring åkte vi faktiskt linbana ner. Vi mötte upp Mr Vem (se info nedan) igen och han satte oss på en buss där det blev stort bråk bland chauffören och passagerarna. Sex timmar senare sitter vi hemma en fruktansvärt häftig upplevelse rikare!

Mr Hu Hotel
Hu Zheng Ye – pålitlig kille, han finns med i Lonely Plane!
13956264786
hsmrhu@163.com

Magnus Dettmar

Jag är en spontan, resgalen och driven student med stor passion för landet i öst; Kina! Jag har bott ett par gånger i Peking (världens bästa stad!) och varit i många andra städer i detta fascinerande land. Kinesiskan har varit bättre, med intresset för landet har aldrig varit större! Jag kommer dela med mig om mina erfarenheter här på motkina.se och svarar gärna på frågor angående allt från visum-frågor till hur man skall hålla kina-pinnar för att inte vara oartig. Skriv till mig i kommentarsfältet, eller släng iväg ett mail till magnus.dettmar@gmail.com så svarar jag asap! Zai jian!