6
Skrivet den 27 februari, 2014 av Jessica Sollander i Nyheter
 
 

Spoof på Zlatan kritiserar Kina


Nu har ”Stöd för mänskliga rättigheter i Kina” (SHRIC) släppt en video som gör en så kallad Spoof på Zlatans Volvo reklam. Volvo ägs ju nu av Geely, ett företag med stark anknytning till kinesiska staten. SHRIC kritiserar filmen som att Geely vill fortsatt förknippa det numera kinesiska märket med frihet och nordiska bilder, trots att det pågår övergrepp på mänskliga rättigheter dagligen i Kina.

Kika på filmen och berätta vad du tycker. Själv tycker jag att den är välgjord och gripande, men antagligen inte något Zlatan vill förknippas med.

SHRIC kommer fortsätta diskutera frågan om mänskliga rättigheter i Kina på Almedalsveckan i sommar.


Jessica Sollander

 
Sin ålder till trots är Jessica en RRR (Riktigt Rutinerad Räv) i den kinesiska världen. Första gången hon bodde i Kina var under 2000-2002, och har sedan dess följt den stora tillväxten, framförallt i Shanghai, på nära håll. Under hela 2000-talet har hon spenderat olika kortare sejourer i landet.