0
Skrivet den 4 februari, 2015 av Erika Staffas i Blogg
 
 

Kinesiska matematiker – såhär vinner du ALLTID på sten, sax och påse


sten, sax och påseSten, sax och påse, som från början härstammar från Kina, är ett spel som tidigare varit känt för att handla om slumpbaserade gissningar  – men nu uppger matematiker vid Zhejiang universitet i Hangzhou, att de har kommit på ett sätt som gör det möjligt att räkna ut hur du skall vinna nästan varje omgång.

Sten, sax och påse omnämns för första gången i 五杂俎 (Wuzazu) av den kinesiska Ming-författaren Xie Zhaozhi ca 1600-tal, som då daterar spelet tillbaka till Han-dynastin någon gång 206 BC – 220 AD, då under namnet 手势令 (shoushiling) eller kommando över händerna. Från Kina spred sig spelet till Japan och först tidigt 1900-talet nådde sten, sax och påse USA och Europa. I USA fick spelet stor framgång och det gjordes filmer ”Scissors Cut Paper” (1927) och ”Stone Blunts Scissors” (1929) i dess ära. 1932 skrev New York Times en artikel på ämnet där de förklarade reglerna för massorna.

Från början skall spelet ha kretsat kring en groda, som representerats av tummen, mot en snigel, som representerats av lillfingret och en orm, representerad av indexfingret, men genom historien har olika djur använts. Idag används beteckningarna 石头, 剪子 och 布. Där 石头 (shítou) betyder sten, 剪子 (jiǎnzi) sax och 布 (bù) duk.

sten, sax och påse

I forskningen som genomfördes och publicerades i maj 2014, i ledning av matematikern Zhijian Wang valde man att studera 360 studenter i 50 grupper om sex spelare där varje spelare fick spela ca 300 ronder, medan forskare undersökte metoden och resultatet för deltagaren. För att uppmuntra dem till att vinna fick varje deltagare en summa pengar om de vann en rond.

Vad de kom fram till var att när deltagarna vann brukade vanligtvis hålla sig till samma val av sten, sax eller påse, kanske undermedvetet i tron om att det skulle fungera igen. Efter att ha förlorat valde deltagarna att byta taktik och istället välja ett annat val för nästa runda. Dessutom såg forskarna en tydlig tendens till att förlorande deltagare ofta valde att från att gå från sax, byta till sten och därefter välja att spela en påse. Dessutom såg man att vid vinst med sax mot påse, valde förloraren att byta till sten, medan motståndaren bytte till sten där påse blev vinnarens drag.

Läs vidare:
Social cycling and conditional responses in the Rock-Paper-Scissors game, rapport om projektet sammanställd och skriven av Zhijian Wang, Bin Xu & Hai-Jun Zhou (25 July 2014)

Sveriges största stensaxpåse-portal


Erika Staffas

 
Erika är bosatt i Lund där hon i januari 2017 tar ut en dubbelkandidat i kinesiska och pol. kand. Erika har bott i Beijing, Kunming och Qingdao och började läsa kinesiska redan 2007.