1
Skrivet den 22 november, 2014 av Erika Staffas i Blogg
 
 

Guide till svenska produkter i Shanghai / Hong Kong

shanghaiSvenska generalkonsulatet i Shanghai lanserade ”the Swedish Lifestyle Map” under ”Nordic Design and Innovation Week” som ägde rum i förra veckan. The Swedish Lifestyle Map är en interaktiv e-guide, vars syfte är att stärka den svenska närvaron på plats i Kina. Guiden finns hittills i två versioner, en Shanghai-version och en Hong Kong-version som via en google maps-liknande karta, guidar besökaren till restauranger, butiker och kultur som är förknippade med Sverige.

På kartan scoutar vi bland annat tunga namn som H&M, ACNE, MONKI, CHEAP MONDAY och HAPPY SOCKS med flera. Retailmässigt hittar vi också t.ex. IKEA och HÄSTENS, och livräddarna för immigranter som t.ex. NORDIC FIKA eller SVERIGESHOPPEN där du kan inhandla alltifrån lingonsylt, Felix Ketchup och Norrlands Guld. Stolta och glada vill vi också tillkännage att den svenska talangfulla designern VIKTORIA CHAN finns representerad på kartan, Viktoria som vi faktiskt intervjuade för ”Bo, arbeta, leva och göra affärer i Kina” tidigare i våras.

Undertecknad tycker att initiativet är välgjort och att det känns spännande och kul. Hoppas på att det dyker upp ytterligare versioner av denna karta, med start i Peking. Än har det inte dykt upp någonting på svenska ambassaden i Pekings hemsida, men jag skall hålla tummarna. Tidigare på samma ämne vill jag passa på att lyfta en äldre artikel som Motkina har skrivit om var du kan hitta svenskt lösgodis i Kina.

Klicka här för att nå kartan – http://swedishlifestylemap.com/


Erika Staffas

 
Erika är bosatt i Lund där hon i januari 2017 tar ut en dubbelkandidat i kinesiska och pol. kand. Erika har bott i Beijing, Kunming och Qingdao och började läsa kinesiska redan 2007.