Skrivet den 3 maj, 2015 av Catherine Keith i Blogg

Upplev magiska Yangshuo

Den här veckan har vi på Motkina.se temavecka på temat ”Resa”. Ni kommer under hela veckan få möjlighet att läsa om hur det är att resa i Kina och spännande platser från hela mittens rike, förhoppningsvis kommer vi kunna inspirera till just din nästa resa. Har du besökt något av våra resmål, eller har du något resmål du bara måste tipsa om? Lämna en kommentar nedan!

År 2012, innan jag bestämde mig att flytta till Kina, stötte jag på en bild på nätet. Bilden visade ett magiskt och vackert landskap av små, spetsiga berg som stack rakt upp i himlen. Det var ingenting jag hade sett förr.

Är det här Kina?, undrade jag. Jag bestämde mig för att jag behövde finna platsen.

Mindre än ett år senare befann jag mig i Zhuhai, nära Macau i Guangdong-provinsen. Där hörde jag någon prata om Yangshuo, och jag upptäckte att Yangshuo var stället med det där magiska landskapet, bara en nattbuss resa borta från mig. I samma ögonblick visste jag att jag var tvungen att åka dit.

Äntligen, i april år 2014, var det dags. Jag och min pojkvän hoppade in i en kaotisk buss och “sov” under de 12 timmarna till Yangshuo, inklusive två timmar där bussen hade stannat till vid vägen, helt utan förklaring.

Jag mötte Yangshuo ungefär klockan 3 på morgonen, då vi tillsammans med våra ryggsäckar, balanserade i en motortaxi, för att åka till hostellet. Det var mörkt, jag hade inte mina linser i, och jag var trött efter att ha försökt sova med en gumma tuggande kycklingklor 10 centimeter från mitt öra under hela natten. Därför var det ännu mer av en välkommen överraskning, när jag vaknade efter att solen hade gått upp och tittade ut genom fönstret och såg en välkommen syn.

Vi spenderade bara fyra eller fem dagar i Yangshuo, men vad vi alltid kommer att minnas om Yangshuo, förutom det fantastiska landskapet, är att det fanns så mycket att göra! I andra städer i Kina jag besökt kändes det som allt såg ungefär likadant ut, med liknande turistmål, aktiviteter, mat, osv. I Yangshuo var vi aktiva varenda dag vi var där, och det är därför Yangshuo blev mitt favoritställe i Kina.

Såhär spenderade vi våra dagar där.

1. Cykeltur
Att hyra en cykel och utforska landsbygden är populärt i Yangshuo, och det går att hitta cyklar (och guider om man vill) överallt. Jag hade inte tänkt ta en guide tills vi träffade Esther, en gammal kvinna som tog fram ett tidningsklipp på svenska. Jag minns inte vilken tidning det var, men några svenska resenärer hade skrivit en hel artikel om hennes guidning. Jag är inte ens svensk, men jag blir alltid lite glad när jag hör eller ser svenska, så det övertygade mig. Det visade sig att vara lite av en turist trap, men hon var snäll och landskapet var otroligt fint, som sagt.

DSC_0761DSC_0205DSC_0683

2. Klättring
Att klättra var min pojkväns idé. Jag hade aldrig klättrat tidigare och trodde att det skulle vara läskigt och alldeles för svårt för mig. Det var minst sagt tvärt om. Det var min favoritupplevelse från hela resan, och jag skulle kunna åka tillbaka till Yangshuo enbart bara för att klättra flera gånger. Oerhört billigt är det också. Jag minns inte exakt, men  det kostade oss kanske 100 kronor för en dags klättring (verktyg och transport ingår).

3. Grottor (med gyttjebad)
Grottorna i området är ett populärt turistmål. Grottorna är stora och imponerande, och de lyses upp av många färgstarka, granna lampor. När vi var där fanns det massor av stora kinesiska grupper med turister, och alla grupperna leddes av guider som talade högt i mikrofon. Vi ville inte ha störningsmomentet, så vi sprang före grupperna tills vi hittade en lugn plats. Varje gång vi hörde guidens förstärkta röst närma sig, sprang vi iväg igen. Det gav lite av en zombieapokalyps-känsla till vår upplevelse.

I en av grottorna fanns ett enormt gyttjebad. Jag har inga bilder på det, men det var riktigt roligt att bada i lera och kunna flyta utan att försöka.

DSC_0448 DSC_0450

4. Tai Chi
En av dagarna cyklade vi ut till landet för att ta en kort Tai Chi-kurs. Det var intressant och kul, och efter lektionen (som hade bara två studenter – det vill säga oss) serverades en god vegetarisk lunch, som vi åt medan vi snackade med de som bor där.

5. Bambuflottåkning
Det här är också en stor turistgrej, men man måste nästan göra det bara för att man kan. Vi cyklade från Tai Chi-skolan till floden och åkte tillbaka till stan med hjälp av bambuflottan.