Kina är en enormt stor marknad med över en miljard potentiella konsumenter. Det är en gigantisk tillväxtmarknad idag med en köpstark medelklass. Med andra ord erbjuder den kinesiska marknaden stora möjligheter för svenska företag. Här kan du läsa mer om varför du bör överväga att expandera till Kina samt vad du som företagare bör tänka på.
Att tänk på vid en etablering i Kina
Kina är ett enormt land med en enorm potential. På grund av bland annat geografiska och juridiska skillnader är det svårare att expandera till Kina än till andra EU-länder. Å andra sidan är även möjligheterna betydligt större. Det krävs dock kapital för att lyckas med etablering i Kina. Hos capcito.com kan du enkelt ansöka om ett företagslån för din expandering. Capcito erbjuder en 100 % digital och transparent låneupplevelse vilket gör att du slipper dolda avgifter. Det är smidigt och tidseffektivt vilket gör att du som företagare istället kan du fokusera på att driva ditt företag. Många tror att det endast är stora företag som kan exportera till Kina, men statistik visar att det är rekordmånga små och medelstora svenska företag som exporterar till tillväxtmarknader som Kina. Tänk på att den personliga kontakten är viktig och det krävs att du som företagare är närvarande på plats. Detta kräver ofta många resor till Kina innan själva etableringen kan påbörjas och därefter tar det ofta lång tid. En etablering i Kina är en långsiktig investering.
Varför bör svenska företag exportera till Kina?
Kina är ett mycket intressant land som företagare bör analysera inför en utlandsetablering eller expansion i form av export. Det är världens näst största ekonomi efter USA och landet har haft en enorm ekonomisk tillväxt de senaste åren. Detta har gett upphov till många köpstarka kinesiska konsumenter. Idag är Kina Sveriges största handelspartner i Asien och åttonde största exportmarknad totalt. Sedan landet blev medlem i WTO år 2001 har handeln ökat kraftig.